Darko Maver: un artist sarb controversat; s-a facut remarcat prin sculpturile sale care infatisau corpuri umane torturate si dezmembrate. A denuntat cenzura de stat si a murit intr-o inchisoare dupa ce a fost arestat pentru comportament antisocial. Numai ca Darko Maver… nu a existat.
Povestea artistului arestat pentru atitudinea anti-regim a fost, insa, pe placul organizatiilor pentru drepturile omului. Organizatiile artistilor au facut apel la solidaritate. Revistele de arta au publicat proteste iar cativa cunoscuti si reputati critici de arta s-au laudat ca il cunosc personal.
I s-au organizat expozitii la Bologna si Roma iar dupa ce s-a anuntat moartea sa in inchisoare i s-a dedicat un eveniment special in cadrul Bienalei de Arta Contemporana de la Venetia, la care fusese invitat sa participe inainte de a fi arestat.
His work is inevitably interpreted in many contrasting ways: to some it is the consequence of the actual situation in the Balkans, to others the last possible form of radical body art, to someone else a post modern art form, the heir of historical avant-gardes.
Numai ca, dupa cum spuneam, Darko Maver nu a existat cu adevarat. El a fost inventat de un grup de artisti cunoscuti sub numele de Luther Blissett, „specializati” in ceva ce s-ar numi „guerilla-art”.
Zvonurile despre Maver au inceput sa apara in 1998, in cercul artistilor underground din Europa; era vorba despre un artist care traia in moteluri si in cabane din desert, care crea papusi de plastic infatisand oameni torturati. In Iugoslavia, Darko Maver a fost acuzat de atitudine anti-patriotica, lucrarile sale cenzurate iar el – persecutat.
Mai tarziu, copii ale lucrarilor sale au fost expuse in expozitii din intreaga Europa.
Abia la inceputul anului 2000 cei care l-au „creat” pe Darko Maver au dezvaluit farsa. Cei care au facut-o au fost membrii unui grup numit 0100101110101101.ORG, desprins intre timp din Luther Blissett.
„Crearea” lui Darko Maver nu a fost prima actiune de manipulare a mass-media a celor de la Luther Blissett Pranks.
January 1995. HARRY KIPPER (just a namesake, nothing to do with this guy), a British conceptual artist, disappears at the Italo-Yugoslavian border while touring Europe on a mountain bike, allegedly with the purpose of tracing the word ‘ART’ on the map of the continent. The victim of the prank is a famous missing persons prime time show on the Italian state television. They send out a crew and squander taxpayers’ money to look for a person that never existed. They go as far as London and make fools of themselves until „Luther Blissett” claims responsibility for the hoax.
June 1995. LOOTA is a female chimpanzee whose paintings are going to be exhibited at the Venice Biennale of Contemporary Arts. Formerly a victim of sadistic experiments in a pharmaceutical lab, Loota was saved by the Animal Liberation Front, then became a talented artist. Some newspapers announce the event. Unfortunately, Loota doesn’t exist. No problem, disappointed visitors of the Biennale may turn their attention to a lot of garbage created by humans.
Daca e sa se desprinda o concluzie, aceasta ar fi ca media si publicul inghit pe nemestecate povesti cu o credibilitate tot mai scazute; de fapt se pare ca o axioma ar fi ca, cu cat o stire pare mai putin credibila, cu atat este mai crezuta.