Un codec pentru PR-isti

Daca codec ar insemna codare / decodare (pe principiul, zic eu, modemului care inseamna modulare / demodulare), atunci acesta e cuvantul pe care-l caut.

In ultima vreme, prin gratia divina si vrerea vremurilor, am fost la mai multe evenimente organizate de firme. La evenimente, specialistii in Relatii Publice (sau Public Relations – pablic releishan) isi screm creierii sa conceapa un comunicat de presa pe care sa-l inmaneze ziaristilor.

PUTINA ISTORIE ALTERNATIVA. Comunicatele de presa s-au inventat pentru ca firmele au simtit nevoia sa contracareze lipsa de pregatire si atentie a reporterilor trimisi sa acopere un eveniment. Firmele si-au dat seama ca daca vor continua sa produca evenimente vor da faliment in conditiile in care in ziare aparea mereu altceva. Alt nume de firma, alt nume de manager, alt nume de localitate sau produs.

Asa s-a inventat comunicatul de presa. Ca sa dea mura-n gura la ziaristii care cascau ochii nu la detaliile tehnice ale unei prezentari de masini sau computere cat la picioarele si sanii hostesselor. Ori care se uitau pe pereti in asteptarea papa / spritz-ului de dupa. Ori care se intrebau: Oare ce ne-or da cadou data asta?

FUNCTIA CREAZA ORGANUL Iar lipsa functiei atrofiaza acele organe care nu sunt folosite. De exemplu, omul nemailocuind in copaci, si-a pierdut coada care-l ajuta la saritura de pe o craca pe alta. Ziaristii, pierzandu-si functia gandirii din moment ce primeau de-a moaca niste comunicate de presa, au inceput sa scie in ziare sau sa dea stiri pe radio ori TV bramburelile scrise in comunicate.

Evident ca nici ei nu intelegeau ce scru, dar dadeau copy/paste mai departe. E si greu sa incerci sa judeci cu burdihanul plin in care ai indesat tot ce era pe mese.

CODARE / DECODARE Lipsa dusmanilor naturali a permis o inmultire teribila a iepurilor in Australia. Lipsa unor ziaristi cu mintea treaza a permis celor din departamentele de PR (pi-ar, draga) sa-si dezvolte capacitati de comunicare telepatica. Sau, cel putin, asa cred ei.

Ca altfel nu se explica modul in care redacteaza comunicatele de presa. Probabil ei vor fi crezand ca pot comunica telepatic reporterilor mesajele importante iar pentru chestiile de o importanta mai redusa au pastrat comunicatele de presa.

Adica le-au codat in asa fel incat nici ma-sa lu’ Locotenent Data nu ar intelege ce spun.

EXEMPLE SI NU PREA O firma din IT face o prezentare. Bla bla bla, cei mai buni, oferim solutii nu doar echipamente, punem in valoare investitia, oportunitati, capacitam, clientul e in centrul atentiei noastre…

Comunicatul de presa avea aproape doua pagini in care nu se spunea niciun cuvant despre evenimentul respectiv in afara de faptul ca e organizat de firma cutare si face parte dintr-o suma de evenimente care vor avea loc si in alte orase.

In rest bla bla-uri despre misiunea firmei, despre cum valorizeaza si potenteaza samd.

Oameni buni din PR, nu mai scrieti pentru sefi. Incercati sa uitati prostiile care v-au fost predate la cursurile pe la care ati fost.
Ca ziarist vreau date tehnice despre o firma (CA, profit, nr angajati, eventual in dinamica) pe care poate nu le voi scrie in articol, dar le voi pastra in baza mea de date. Ma intereseaza scopul si durata evenimentului, cui se adreseaza, ce-si propune. Plus, ce anume il face deosebit de altele.

Zi-mi ca ai adus ultima imprimanta multifunctionala care poate scoate zece mii de pagini pe minut, le leaga si le indoaie, le capseaza si poate face si poze de pe digital si in plus poate fi inchiriata (si nu doar vanduta) la un pret nemaipomenit.

Asta vreau, nu vrajeli despre misiune, clienti si viziunea antreprenoriala…