De la blog la citizen journalism

Daca vom considera media o forma de enterteinment – celebrul infoteinement – probabil ca blogurile vor deveni o forma de media. Trebuie sa se teama media traditionala de noua forma de infoteinement? Probabil ca da.

Media romaneasca e supusa unei presiuni mari din partea publicului. Care nu mai vrea sa cumpere ziare iar pe viitor se asteapta o scadere a numarului celor care se uita la TV. Sa le luam pe rand.

CRIZA PRINTULUI. Ziarele romanesti sunt in scadere de tiraj. Modul romanesc de a face presa nu mai are priza la public. Cititorii vor mai mult decat le este oferit iar mass-media scrisa pare sa nu receptioneze aceste semnale.

Mai mult, ziarele nu dau semne ca incearca sa se adapteze la transformari. Editiile ziarelor centrale se inchid undeva pe la ora 7 seara. Ultimele informatii pe care le poate baga un editor in ziar sunt, in general, cele referitoare la intamplari care s-au petrecut cu o ora in urma, undeva pe la 6. Desi exista ziare care scot editii regionale, acestea se inchid si mai devreme.

Practic, ziarele nu pot concura la capitolul “stiri” cu televiziunile. Versiunea oferita de un ziar asupra unui eveniment este deja transmisa de TV la jurnalul de la ora 17 sau, cel mai tarziu, la jurnalul de seara. Dimineata, cand omul se pregateste sa mearga la serviciu si deschide televizorul, primeste alte stiri, mai proaspete decat cele din ziarul pe care-l va cumpara in drum spre slujba.

In mediul rural e si mai rau: ziarele vin la abonati dupa ora 12, cand le aduce Posta. Deja stirile s-au perimat.

Asta ca sa vorbim doar de problema timpului. Calitatea continutului e o alta mare problema: subiecte din care transpar foarte usor interesele patronului de ziar, cateva vedete prefabricate care sunt intr-un “heavy rotation” pe la toate ziarele, comunicate guvernamentale aproape deloc rescrise…

TELEVIZIUNEA are avantajul ca poate transmite stirile in timp real. Poate veni repede cu completari dar depinde de infrastructura de comunicatii, de timpul de montaj al unei stiri iar telespectatorul este oarecum prizonierul TV-ului: nu-si poate alege continutul.

Da, are telecomanda, dar in conditiile in care aproape toate programele televiziunilor generaliste seamana pana la saturatie intre ele, e tot mai dificil sa faci o alegere.

In plus, programele TV se adreseaza tot mai mult unui public cu IQ scazut. Stirile sportive, cel putin, nu mai sunt stiri sportive ci un fel de cronica mondena in care Becali e regele din tara orbilor.

BLOG? Si in cazul mediei scrise si in cazul TV-urilor feed-backul consumatorilor este extrem de redus. Internet-ul poate fi o solutie. Exista agregatoarele de stiri care, deocamdata trimit tot la stirile din presa scrisa. Poate fi un sistem de bloguri o alternativa la media traditionala?

Un blog il poti pune on-line in cinci minute. In maxim zece ai scris primul post. Sa-l faci cunoscut e mai greu.

Sa zicem ca tot mai multa lume incepe sa publice pe bloguri. Informatii dar si enterteinment. Poze, clipuri video, relatari, etc.

Neintretinuta, pasiunea moare. Ce vor castiga bloggerii daca isi continua munca? Pentru ca, cel putin in momentul de fata blogurile se adreseaza unui public ceva mai elevat, care nu prea da click pe bannerele publicitare.

Dar daca blogurile se organizeaza intr-o retea sau mai multe de bloguri? Pe teme sau regiuni? Un fel de agregatoare de bloguri independente, care sa plateasca, de exemplu, in functie de numarul de afisari al unui post?

Ceva in genul Metacafe, care plateste cate 5 dolari pentru fiecare mie de vizualizari al unuii videoclip original.

E una dintre ideile pe care s-ar putea merge.

2 COMENTARII