18 ianuarie 2025

web 2.0 si mass media electronica

web 2.0 si mass media electronicaEditiile electronice ale ziarelor si televiziunilor de stiri sunt vizitate si pentru ca acorda vizitatorilor posibilitatea sa comenteze stirile. Aste se numeste feed-back si se presupune ca ar fi una din caracteristicile acelui mult discutat web 2.0.

Uneori ma gandesc la faptul ca site-urile de stiri (ziare electronice, TV, agregatoare) sunt mai vizitate pentru comentariile la stiri si mai putin pentru stiri.

Stirile nu mai sunt un secret; ele sunt facute publice de TV-uri si radiouri in timp (aproape) real. Ziarele publica ori stirile reincalzite ori chiar stiri incomplete pentru ca editia a trebuit trimisa la tipografie inainte de a fi culese toate informatiile.

Prin urmare, cititorul de presa electronica deja e la curent cu mult mai multe informatii despre un eveniment decat scrie pe editia electronica a ziarului X. Dar intra sa citeasca cele cateva zeci… sute de comentarii pe care le-a generat publicarea stirii.

Si aici ma gandesc la faptul ca, poate, acele comentarii sunt mult mai in masura sa produca reactii (feed-back, adica) decat textul stirii.

Un cititor isi spune o parere; altul nu, ca e invers, al treilea, care poate fi un troll, inflameaza si mai tare subiectul si scandalul e gata.

Problema este ca pe forumuri sau pe sectiunile de comentarii ale articolelor se face simtita prezenta unor „comandouri” pregatite sa influenteze opiniile celor care citesc articolul si comentariile.

Sa presupunem ca ziarul XYZ publica o ancheta care vizeaza un important om politic, dintr-un partid aflat la Putere. In general articolele din editia electronica sunt disponibile incepand cu ora 22.00. In cateva minute sunt postate comentarii care:

a. ataca autorul articolului si ziarul respectiv

b. minimalizeaza importanta dezvaluirilor

c. compara cu situatia din partidul din Opozitie: si la ei a fost la fel, mare branza…

Mai tarziu, cand apar comentarii pro-articol, autorii acestora sunt atacati la randul lor.

Dar nu e vorba numai despre „comandouri” ale oamenilor de la Putere; chiar si cei din Opozitie pot avea astfel de departamente de reactie rapida.

Vezi si Mai rasfirati, baieti, mai rasfirati. . .

Răzvan Bibire este licențiat în marketing și dispune de o experiență de peste 25 de ani în media. De-a lungul carierei sale, a acoperit subiecte sociale, politice și economice, atât în media locală, cât și în cea națională. În paralel, a creat și dezvoltat blogul „Contrasens”, care se bucură de o vechime de aproape 20 de ani.

Alte titluri