Teatrul din orasul in care ploua continuu de 20 de ani

    In urma cu cateva minute s-a finalizat o noua reprezentatie a controversatei piese de la Teatrul Bacovia. Regizoarea-scenarista si-a luat libertatea sa-si modifice textul si sa introduca o referire la doi ziaristi care au avut recent conflicte cu domnia sa.

    Astfel, dupa cum am fost anuntat, a fost introdusa replica “Sper ca nu-s in sala Huiban sau Pop”.

    “Huiban” e Laura, sotia mea, care a avut un conflict urat cu jumatate din teatru asta – vara, dupa ce l-a descoperit pe unul din directori activ pe doua site-uri de dating.

    “Pop” e Gabriel Pop, care a tras recent o cronica exploziva la adresa piesei.

    Acum, sa ma ierte Dumnezeu, dar mi se pare cel putin ciudat ca, la cea mai mica critica, un regizor, scenarist sau actor sa reactioneze asa.

    Nici nu mi se pare firesc ca un card de maimute sa se ofusce pe toata lumea dupa ce au primit cronici negative. Evident, dupa ani in care s-au obisnuit doar cu cronici super-pozitive pe motive de prietenie cu anumite persoane.

    Bine, nu e treaba mea cine cu cine si-o pune in teatru. Ca povesti am auzit destule.

    Apropo, si-a dat cineva seama care e orasul in care ploua de 20 de ani din piesa? Si ca regizoarea-minune face misto de orasul asta? Care, in real life se numeste Bacau.

    E fascinant sa iei o caruta de bani de la un oras care te plateste ca regizor si scenarist doar pentru ca sa poti sa iei acel oras in suturi.

    Oare Primaria stie ca plateste cu bani multi o contra-reclama doar pentru ca autorul textului are pata pusa pe acest oras?

    ____________

    In alta ordine de idei, am citit cronica la premiera de la teatrul de animatie, din ziarul baietilor veseli, la o adaptare dupa povestea cu stafii a lui Oscar Wilde. Ma rog, povestea am citit-o si nu era necesar s-o recitesc pe jumatate din articol.

    28 COMENTARII

    1. Eu am venit acum cateva momente de la piesa. Sper sa intre in ziarul de marti inca o cronica :).

      Razvane, replica aia merge cam asa: “Cine sa ne critice? Pop si Huiban?”, dar exista deja in reportoriul actorilor inca de la premiera. O noutate (cred) e introducerea lui Pop ca personaj malefic: “Te-a trimis Pop?”, cu referire la tanarul cu mobil. Per total, piesa are probleme, dar nu cu limbajul licentios, care e tinut in frau (bila neagra pentru Gabi), si nici cu jocul actorilor (bun). Mi-a displacut piesa ca replici (dubioase, pedante si umflate), ideea ei fiind ascunsa mult prea usor sub falduri pretentioase si monologuri trase de par. Vorba englezului: “I’ve seen better”.

    2. A. Herman, da’ tu ai nevoie de cineva care sa-ti spuna ce-ti trebuie, ce iti place sau nu? E ca si cum Gheorghe ti-ar spune sa te feresti de blonde, ca sunt nasoale la pat. Il crezi? Poate pur si simplu nu-i plac lui blondele dar tie s-ar putea sa-ti placa. Chestie de gust. Sade, d ex, ar servi-o pe Theo Herghelegiu la micul dejun. Poate Pop e mai pudic sau Alex B. mai pervers. 😀

    3. De asta exista si meseria de cronicar de film/teatru/opera. E folositoare pentru oamenii care nu au timp sa vada toate porcariile. Sigur ca il voi asculta pe criticul ce imi inspira incredere, prin gusturile comune pe care le impartasim, doar nu o sa ma duc la fiecare piesa din program.

      Cronica pe care o voi scrie maine dimineata va fi cinstita si corecta, chiar daca va insemna sa imi contrazic in multe privinte colegul de ziar. Personal, ii prefer cronica (desi dusmanoasa, a ajutat mult Teatrul Bacovia la inceput de stagiune)… nu ma pronunt in privinta marii iubiri dintre Desteptarea si Teatrul Bacovia.

    4. Da? Ce cronicar de film/teatru/opera te-a “inspirat” in a alege sa vezi o astfel de productie, in afara de Pop, vreau sa zic. Si care e ultimul spectacol de teatru pe care l-ai vazut la Bacovia, inaintea “oralului”? De curiozitate.

      Astept cu interes cronica.

      Folosirea cuvintelor “dusmanoasa” si “ziarist” in acelasi context e putin…in afara curentului.

    5. 2 seri de Gala Star in aprilie… asta daca sunteti atat de curioasa…:)

      Gabriel Pop a exagerat, fara indoiala… dar asta nu inseamna ca ma voi asocia laudatorilor de profesie. Piesa nu e foarte buna. Macar daca era geniala si pigmentata cu parti anatomice…

      PS. Niciun cronicar nu m-a inspirat sa vad o astfel de productie in Bacau. Exact ce ziceam, ca nu sunt multumit de nivelul cronicii de teatru. Oricat ne-am bate pe chestiuni politice sau economice, cred ca mai e loc si pentru actul de cultura facut bine in paginile ziarului. Apropo, de la dumneavoastra de pe scena cum s-a vazut piesa?

    6. Adica ai mers la Gala Star dupa ce ai citit cronici in publicatiile locale? Sau te-a inspirat caietul program, care anunta, de ex, “Monoloagele vaginului”?… Tot din curiozitate. Ca n-ai spus la ce spectacole.

      Cronica asta a ta va fi ca un fel de…drept la replica?

      “Nu sunt multumit de nivelul cronicii de teatru”. LOl. Pai care e nivelul tau, A. Herman? Carmen Mihalache sau Vasile Pruteanu ai incercat?

      Mania ta de a privi dincolo de nick…Un indiciu: n-am vazut inca spectacolul.

    7. 1) Am mers la Gala Star exclusiv pentru Iures. Asta ca sa terminam aici povestea cu “inspiratia mea”. Nu m-am dus nici pentru Dutu, nici pentru Gazdaru.

      2) Nu e normal ca un ziar sa aiba doua cronici ale aceluiasi eveniment, insa dupa tot scandalul asta cred ca merita sa spun ceva in plus despre spectacol. Nu sunt cronicar de teatru profesionist, dar am platit un bilet, deci am macar dreptul consumatorului sa ma exprim pro sau contra.

      3) Gusturile lui Carmen Mihalache nu ma satisfac, din pacate. E si o diferenta de varsta, si una de background. Dar… Carmen a stat in fata mea la spectacol si, cu exceptia unor momente cand a parut amuzata, nu mi s-a parut ca a gustat cu adevarat piesa. Nu ma astept asadar la un review foarte favorabil, parerea mea.

    8. Nu ma intereseaza subiectul, dar e semn de mare frustrare sa acorzi atata atentie unor jurnalisti, incat sa ii incluzi printre replici… Din pacate, asta-i teatrul nostru, astia-s cei care lucreaza in el… Teatrul in care “ploua” de douazeci de ani… Cred ca totusi presa locala le acorda mult prea multa importanta.

    9. Ma gandeam la o faza din Idiocracy. Peste 2.500 de ani, intr-o societate in care inteligenta a involuat, Oscarul pentru cel mai bun film l-a castigat o pelicula numita Ass, care prezenta o ora jumatate doua buci in rasetele demente ale spectatorilor.

      De aici, doua posibilitati: ori asta o fi nivelul de inteligenta al spectatorilor de la teatrul din localitate, ori conducerea teatrului si-a propus sa mizeze doar pe spectatori cu o astfel de inteligenta 🙂

    10. Copii, dragi jurnalisti.
      In teatrul G. Bacovia, in fiecare an, pe la inceputul lui iulie, asa, are loc un festival de teatru. Un festival in care se intampla lucruri atat de frumoase si se nasc oameni/actori atat de buni (vezi I. Caras, A. Opris, sa enumar numai doi dintr-o generatie mai veche).
      De ce nu faceti critica pe acele spectacole? (e adevarat, se desfasoara in limba engleza, dar nu cred ca va pune mari probleme). De ce nu mergeti la spectacole puse in scena de copii de 16 ani care v-ar da peste cap tot ce credeti ca stiti despre teatru? De ce nu faceti reclama acelui festival?
      Ah, nu are *izde si *uli, nu face referire la voi direct si nu e interesant pentru spiritul de manea.
      As vrea sa vad jurnalisti la acel festival care nu sunt impinsi de la spate de sef, care e cunoscut de mama unuia din organizatori. Pana atunci tot ceea ce imi spuneti ca ar trebui sa stiu despre teatru, si mai ales teatrul din Bacau este egal cu zero.
      Si repet, ceea ce va impinge spre arta sunt *ulile si *izdele aruncate tocmai pentru a va trezi pe voi.

    11. Din fericire acei “minori” fac rost si de bani publici. Bineinteles tot cu ajutorul unor pile. Tata cunoaste pe cineva, care o cunoaste pe o secretara de la primarie. Altfel nu merge.
      Ah, à propos, acei “minori” ar pune niste intrebari mult mai la obiect si mai informate unor directori de juriu de festival teatral. (Sa fiu rau, ma refer la G. Corondan in 2005 cred)
      Bineinteles ca nu sunt la chestiune, vorbeam despre voi, nu despre ce spuneti ca se intampla pe scena teatrului din Bacau. Voi, care de-a lungul a 3 posturi ale acestui blog despre acelasi subiect, ati scris 50 de comentarii despre teatru si despre ce se intampla in el.

      Quiz:
      Esti un regizor platit bine, ti se dau bani de spectacol dar vezi ca in teatru lucrezi cu niste amatori dezinteresati. Ce faci?
      a) O faci pe G. Badea. Faci un specatacol absolut plat, iti iei banii, iti pui fundul in tren si nu te mai intereseaza, incerci sa uiti experienta neplacuta.
      b) O faci pe G. Balint. Faci un spectacol absolut plat, iti iei banii si apelezi la pile sa ti se faca reclama la spectacol. Mai adaugi un spectacol in CV.
      c) O faci pe T. Herghelegiu. Faci un spectacol plin de injuraturi, iti bati joc putin de orasul plin de “tristi” si starnesti scandaluri peste tot. Creste reputatia de regizor care umple sala 10 reprezentatii la rand.

    12. Sigur, pentru regizor, cea mai buna varianta este (c). Dar nu despre asta vorbeam, ci despre ceea ce ramine pentru public. Cu banii pe care-i dam actualei configuratii a teatrului, cu siguranta am putea aduce saptaminal o trupa buna din Capitala. E o idee? Buna? Cred ca da (normal, doar imi apartine, nu?). A facut cineva o analiza? Cit ar costa? Efectul: salile ar fi pline, iar pe scena ar “rula” acte artistice. Actele sexuale “bolduite” nu mi se par un simbol al modernitatii, ci al lipsei de mijloace de exprimare.
      Deci: sa fie dati toti afara!

    13. O scriam bine-mersi ieri dupa-amiaza cand calculatorul mi s-a stins brusc. La fel de brusc mi-am reamintit ca nu imi salvasem documentul. Am fost atat de sictirit incat am renuntat pentru o zi sa ma mai iau de teatrul Bacovia. Poate azi am mai mult noroc…

      Oricum, nu e o cronica propriu-zisa, ci mai mult o concluzie necesara la un scandal complet inutil, din punctul meu de vedere. Nu stiu de ce controversele teatrale apar doar in cazul pieselor proaste; ca autor mi-ar fi placut sa fiu injurat pentru un Hamlet, nu pentru Henry VIII.

      Gheorghe: cred ca ar fi scump de tot. Desi oamenii s-ar buluci, asa cum s-a intamplat la Gala Star. Problema e alta: suntem teatru, avem trupa. Nu poti sa-ti inneci autohtonii doar pentru ca o data pe luna ti-ar veni in Bacau Iures & compania. Echipa proprie iti creeaza disciplina, continuitate. Ca se folosesc dramaturgi de umplutura, e alta poveste.

    14. 1. piesa asta a fost scrisa cu mult inainte de a calca vreodata in bacau… stii cum faci tu, in acest articol? ca ala din bancul cu culmea paranoiei…. stii care e culmea paranoiei? sa te uiti la TV la un meci de rugby, si cand fac aia meleul sa crezi ca vorbesc de tine… ! misto, nu!?… deci – piesa are referinte de la royal court (ati auzit de asta, da?), inca de acum 2 ani. asa k… sorry, dar… tzeapa! NU e bacaul orasul din piesa!
      2. primaria nu a dat nici un ban pt acest produs. Bacovia a pus la dispozitie sala, actorii, tehnicul. banii de onorarii si productie i-a adus compania TI.
      3. replica cu huiban si pop s-a nascut ca cioaca, spontan, cu vreo 2 zile inainte de premiera, si a fost o poanta colectiva. nu am drept de semnatura pe ea. ea apartine trupei de actori. eu doar am dat OK-ul sa fie spusa pe scena. de ce le apartine lor si nu mie? logic – pt k mie mi se cam rupe-n 14 si de pop si de huiban, dar pe ei, pe biatii actori, aceste 2 personaje i-au cam calcat pe bataturi, stagiuni la rand. deci – mentionarea acestor 2 nume este perfect legitima si … haioasa. de ce ne faci maimute?… pt k avem ‘the guts’ sa spunem adevarul in public?… hi hi hi!… v-a cam atacat, ha?… yes! misto faza!

    15. asa, ca sa fie clar – in aproape 2 h de spectacol, se injura de 2 ori, de fiecare data foarte acoperit; adica foarte justificat. vi se pare asta un surplus dramatic de vorbe licentioase???? 2 injuraturi????? nu cred. cred ca va cam treziti vorbind, fara sa fi vazut despre ce e vorba.
      deci, idaho, draga – nu e deloc PLIN de injuraturi. ghinion. mergi si vezi inainte de a emite pareri, dupa ureche. si orasul tristetii NU e bacau… stii, titlul are si un motto – ‘lui gabriel’. e vorba de gabriel garcia marquez si de al sau vestit macondo, pt cei ce au aceasta referinta culturala. ma indoiesc ca o aveti prea multi…
      mai copii…, daca nu aveti baza, nu va mai aventurati in olimpiada asta ‘cine arunca latura mai departe’, pt k , serios, nu va face cinste. da’ deloc! voua, unor bacaoani de mare marca!… e sub demnitatea vostra, dragilor….

    16. @theo
      I-am crezut pe cei care scriu aici. Am crezut, fara sa vad spectacolul, numai din ce am citit, ca e plin de injuraturi (ceea ce, sa fiu sincer, nu m-ar fi surprins) si ca referirea la orasul in care ploua isi are radacinile din Lacustra.
      Imi cer scuze de eroare, promit sa incerc cu prima ocazie sa imi calc peste orgoliu-mi si peste pragul teatrului Bacovia pentru a vedea actori “profesionisti” care injura numai de doua ori in doua ore.
      Totusi in ce categorie de regizor v-ati auto-incadra[t] dintre cele trei de mai sus?

      @”ziaristi”
      Pana la urma de cate ori s-a injurat in piesa asta? Ma faceti sa ma simt prost citandu-va. Se pare ca spiritul critico-artistic v-a parasit, regizorul nu facea referire la Bacau. V-ati simtit cu musca pe caciula degeaba. Ufff, daca nici blmogurile nu mai sunt de incredere…

    17. in nici una, scuzati-ma ca va dezmagesc. de fapt, v-am spus mai sus, ati si comentat – NU ESTE un spect. PLIN d injuraturi… si, in general, fug de etichete. nu fac ‘ciubucuri’, nu mai ntereseaza aspectul comercial. daca ma interesa, probabil ca la 40 de ani, reuseam sa am macar o dacie second hand. ceea ce nu e cazul. ma exprim si atat, nu ma intereseaza nici banii, si nici gloria. ma revolta numai…. in fine, ma revolta MULTE lucruri. de pilda, agresivitatea… (d’asta am reactionat atat de vehement si de cinic pe net. obtuzitatea si violentza ma fac sa vad roshu. nu stiu daca ma-ntelegeti….
      la fel si mitocania, si,mai ales, NEDREPTATEA!
      va mutumesc pt efortul de a va duce, totusi, la teatru. n-a sa va para rau.
      si, cel mai important lucru, dle/dna idaho – sa stiti ca bacovia ARE actori profesionisti. nu-s deloc o adunatura de idioti care trebuie sa injure pe scena ca sa fie… coool. deloc, deloc!
      va sfatuiesc sa mai treceti pe la ei, pe la spectacole….