Intre conservatorism si ochelari de cai

Ramasesm dator cu o analiza a site-urilor de presa din Bacau, dupa ce am auzit ca o sa apara un site de stiri asociat unui trust de presa in formare.

Da, avem ziare, acestea au site-uri. Dar ce site-uri, iesite parca direct din epoca de piatra. E drept, si-au luat inima in dinti unii si au dat posibilitatea cititorilor sa-si dea cu parerea la articole. Sau sa dea note.

E un pas inainte, dar nu destul.

Site-urile de ziar din Bacau nu sunt facute sa suporte publicitate. Sunt niste pagini web in care s-a descarcat cu lopata textul pregatit pentru print, s-a mai pus, eventual o poza, si gata.

Or, un site poate oferi mai mult de atat.

Un site poate completa materialul aparut pe print. La un subiect controversat poate oferi un poll pe care cititorii sa voteze daca chestiunea cutare este buna sau nu.

La un reportaj se poate oferi o galerie foto (sau video) cu pozele care, din cauza spatiului restrans de pe print, nu au incaput in editia pe hartie.

Se pot livra fragmente video sau audio din conferintele de presa.

Ideea este sa determini cititorul de pe hartie sa intre si pe net.

Un exemplu la indemana este ProTV. Care da reportaje pe post, dar incita telespectatorul sa intre si pe site, pentru imaginile necenzurate, de exemplu.

Desteptarea a restrictionat accesul la articolele de pe site. Un pas cum nu se poate mai gresit. In locul lor modernizam site-ul, cresteam oferta de pe site, mai ales ca au si radio si TV in trust.

Puneam, de exemplu, o parte din stirile de pe TV ca videoclipuri pe site-ul ziarului.

Si nici nu trebuie sa consumi banda de net pentru asta; o solutie ieftina ar fi fost sa incarce videoclipurile pe un site de hosting video.

Sunt o multime de site-uri chiar si in Bacau care au nevoie de promovare si care ar fi dispuse sa plateasca publicitate. Observator-ul, am vazut, a vandut publicitate catre gradinite particulare. O miscare buna macar pentru inceput.

Insa pentru asta site-ul trebuie organizat in asa fel incat sa permita afisarea de banere in standard IAAB. Cel mai cunoscut si mai bine pus in valoare in sectiunea de articole este cel patrat de 300×300 de pixeli.

Poate fi setat sa apara la inceputul textului, la mijloc sau sub articol. Poate fi pus in lateralul articolului, pe o coloana cu “alte titluri”.

Ideea este ca exista cumparatori de publicitate, trebuie doar cautati.

Si nici nu trebuie sa fie clienti locali. Poti pune adsense, poti pune linkuri platite de la TextLinkAd.

Ce nu mai au site-urile locale este un fisier RSS.

Lumea evolueaza, apar tot mai multe site-uri, e tot mai greu sa le vizitezi pe toate. Asa au aparut RSS read-eurile: in program bagi linkul catre fisierul RSS si citesti titlul si sapoul iar daca te intereseaza, dai click si citesti articolul.

De ce ar fi interesate ziarele sa prezinte doar titlurile in conditiile in care, daca cititorul nu e interesat si nu intra pe site, deci nu e contorizat ca vizitator?

Pai, se poate baga publicitate intre titlurile de pe RSS. Simplu.

Ce le mai lipseste? Un specialist SEO – Search engine optimization. Asta le-ar putea dubla traficul.

Ce s-ar mai putea face?

Un blog al ziaristilor. Mediafax are, de exemplu.

Citizen journalism – posibilitatea ca userii sa scrie articole. Desi, aici e cu dus si intors, pentru ca nu poti controla daca un user nu cumva face copy/paste din alta parte.

Dar se poate incerca.

O sectiune destinata comunicatelor de presa. Firma cutare, asociatia pentru protectia drepturilor albinelor sa-si publice, eventual contra-cost, un comunicat. Cu conditia sa nu sara calul.

11 COMENTARII

  1. Ai unele puncte valide. Pune totusi in balanta si interesul patronilor bacauani din presa de a face presa, cu tot ce inseamna asta. Pune in balanta si permutarile redactionale ce se fac periodic, spre improspatarea viziunii patronale. Pune si faptul ca cei mai multi dintre ei nu au nicio treaba cu calculatorul, daramite internetul.

    Personal, mi s-a luat de cultura web din Bacau, la nivel de presa. Atunci cand cei de sus nu pot (sau nu vor) sa iti ofere fonduri spre a crea si intretine un site serios, nu de-astea facute la foc automat de liceeni si intretinute de prostul pe care deja il platesti, te saturi de cerut. E frumos sa te gandesti la citizen journalism, si nici macar nu e dificil de creat o asemenea sectiune. La ce bun, insa? Scrie vreun ziar pentru cei care doar il cumpara?

    PS. Dublez comentariul lui sceptik cu privire la publicitatea gen Text Ad sau expertul SEO. Site-ul unui ziar nu trebuie sa adere la aceleasi reguli cu care e obisnuit unul comercial.

  2. Asta cu permutarile redactionale e buna. Patronii de presa au impresia ca ziaristii – angajatii trebuie neaparat sa aiba si carnet de partid si sa scrie obligatoriu dupa linia directoare lansata de Biroul Permanent…

    As rade daca nu ar fi de plans de modul in care patronii percep scrierea unui articol. Ei au impresia ca pentru a scrie un material de presa e suficienta vointa si un computer; de echidistanta, de dovezi pentru a acuza pe cineva nu e nevoie.

    De aia nu se vinde presa in Bacau, ca ziarele sint scrise pentru gusturile “rafinate” ale patronilor.

  3. Stii cum ar fi site-ul perfect pentru orice sefulet din Bacau?

    {html}
    {head}
    {meta name=”keywords” content=”votati pentru X-ulescu”}
    {title}Credeti in X-ulescu{/title}
    {/head}
    {body}
    {p align=”center”}{font size=”7″ color=”#FF0000″}X-ulescu e cel mai tare{/font}{/p}
    {p align=”center”}{font size=”7″ color=”#FF0000″}Y-ulescu e cel mai hot{/font}{/p}
    {/body}
    {/html}

    Orice trece de basic HTML e inutil si fortat… 🙂

  4. mai ales tagul de la imagini ar trebui pus, de multe ori vezi o imagine, textul de langa ea nu-ti spune mare lucru, si ramai in ceata…

    desi recunosc ca si eu neglijez acest tag din lipsa de timp.

    mi se pare foarte buna ideea Ziarului de Bacau de a da mai multe informatii la mose-over pe titlul articolului.

    sa nu uitam ca fiecare site are un anumit target, iar cele jurnalistice ar trebui sa fie in mare parte interactive, dinamice, sa ofere un feedback.

    cred ca feedback-ul ar trebui sa fie cel mai important lucru pentru un site serios, mai ales gazetaresc…

  5. sceptik

    “Cat priveste expertul SEO asta-i ca un fel de gaura neagra care-ti mananca banii. Daca situl e facut de profesionist nu mai ai nevoie de SEO.”

    Total gresit.

    Nu poti face un site “profesionist” fara sfaturile unui expert SEO. Conteaza foarte mult cum scrii codul, cat de mare este codul ce afiseaza acelasi lucru, s.a.(a se vedea trecerea spre tableless in momentul in care se vorbeste despre SEO).

    Un website poate sa fie profesionist din punctul de vedere al optimizarii ON-site, insa cum faci sa ramana profesionist si in timp, avand in vedere faptul ca motoarele de cautare isi schimba algoritmii mereu, iar in fiecare an au loc cateva modificari mai majore in algoritmii acestora. In acele momente specialistul SEO trebuie sa intervina pentru a remedia eventualele daune.

  6. sceptik: “mi se pare foarte buna ideea Ziarului de Bacau de a da mai multe informatii la mose-over pe titlul articolului.”
    Tine cont ca acest lucru a fost facut pentru a suplini faptul ca titlul este taiat (se taie chiar din cuvinte – lucru neortodox- s-ar fi putut face delimitarea macar la capatul unui cuvant).
    Eu consider ca pana cand o sa vedem prin presa online din Bacau si ceva Ajax, va mai dura mult.

  7. George nu zici rau ce zici insa multe sfaturi SEo le gasesti gratis

    M-am uitat si eu la ce ofera “expertii” SEO si iti pot spune ca 80% din ce scriau ei ca fac le-am facut si eu. Raman la parerea ca nu-ti trebuie expert SEO ci un webmaster care sa fie platit pt website. Daca e profesionist iti face treaba ca SEO daca nu… raman intotdeauna liceenii, cum spunea cineva. Poti racola vreo 2 de pe hi5… Iar editoare HTML gasesti cu duiumul…. Chiar si MSWORDU