Buni la toate

3
17

banda.jpgProbabil ati vazut sau ati discutat. E un fenomen care se extinde. Cu rezultate dezastruoase. E vorba de oamenii care se pricep la toate.

Stii sa descarci niste poze de pe o camera digitala? Esti bun la prelucrare in Photoshop. Stii sa tii un trafalete in mana? Designer de interioare te facem. Te pricepi sa prostesti taranul sa-i iei vaca pe nimic si apoi sa o vinzi triplu la abator? Esti bun de comert electronic!

Cele mai multe astfel de tranformari nu se petrec pentru ca agaricii isi dau aere. Pana la urma, ei doar cer. Ca li se ofera job-uri pentru care nu sunt pregatiti, asta e vina celor care-i angajeaza si care-si merita soarta.

E plina tara de astfel de exemple. Din lacomie sau prostie, managerii dau pe mana unor oameni fara minima pregatire bugete si proiecte. Care nu se pricep, dar isi vor da cu parerea, vor cheltui banii, isi vor trage comisioane babane si vor pleca fluierand lasandu-i pe angajatori cu buza umflata.

Insa acestia isi merita soarta. Pentru ca s-au lacomit. S-au scumpit la tarate.

Exemplu? Daca ati intrat in Arena Mall din Bacau ati vazut, probabil, gresia crapata. Constructorul s-a scumpit la cateva zeci de mii de euro, cat ar fi costat diferenta, si a adus marfa proasta din China. Poate poporul prieten din Est face si gresie buna (cum e cea din Orasul Interzis, care a rezistat sute de ani), dar la alt pret. In aceasta idee, putem vorbi si de acoperisul Mall-ului, prin care a inceput sa se infiltreze deja apa. De ce? Pentru ca hidroizolatia a fost compromisa chiar in momentul in care era instalata. Costa un pic mai mult sa fie pusa de oameni care se pricep.

Dar acesta e doar un exemplu din miile care pot fi date.

Cunosc oameni care au preluat afaceri viabile in urma cu mai multi ani si care acum sunt in pragul falimentului pentru ca au crezut ca se pricep la toate. Si au inceput sa faca schimbari. Cei care le-au spus ca fac greseli au fost schimbati primii. Au umblat la oamenii care se pricepeau, dupa care au umblat la insasi fundamentul afacerii. Ori au marit preturile la produse/servicii low pana la nivelul unora premium si au pierdut piata, ori au decis suplimentarea productiei cu gandul sa invadeze piata deja saturata mizand pe faptul ca asa o sa-si creasca si ei cota de piata… Si daca vor produce mai mult, vor vinde mai mult.

Alt exemplu: au umblat la procesul de fabricatie si au decretat ca sunt prea mari costurile de productie. Ca urmare, au bagat materie prima mai ieftina si mai proasta. Rezultatul – produs prost, nevandabil.

Un alt exemplu: o mare firma avea un electrician de geniu, unul care stia toate problemele masinilor din halele de productie si care era capabil sa le remedieze o defectiune in timp record. Geniala sa pricepere nu era rasplatita cu prea multi bani, ci cu un program mai lejer. Pana in momentul in care noua directoare a intreprinderii l-a vazut si l-a pus sa spele pe jos prin hala si sa mature prin curte.

Ca sa nu mai stea degeaba pe banii patronului…

Ca asa-i romanul. Crede ca un angajat este genial 24 de ore din 24 si vrea sa-l aiba la dispozitie cat mai mult timp. In schimb, il plateste cat mai putin si-i da tot mai mult de munca.

Iar daca vede ca geniul sau nu are incarcare, ii gaseste ceva de facut. Chiar daca nu se pricepe sau nu tine de meseria sa.

3 COMENTARII