Un punct de vedere

sales.jpgEconomia mondiala fiind pe marginea prapastiei, logic ar fi nu sa se scumpeasca lucrurile, ci sa se ieftineasca. Si unele se vor ieftini, de exemplu apartamentele. Pentru ca nu vor mai exista cumparatori, creditele vor fi mai scumpe, bani mai putini, deci.

In mod logic, ar trebui sa se ieftineasca si produsele de consum personal cum ar fi alimentele. Pentru ca ani de zile supermarketurile si hypermarketurile au umflat nota de plata punind preturi aberante. Si le-a mers. Erau bani, din creditele pentru nevoi personale sau din afara trimisi de “stranieri”. Acum, logic, ar trebui sa asistam la reducerea preturilor sau macar la o stagnare a lor. Pentru ca e absolut o idiotenie ca un chil de brinza sa coste 30 de lei in hypermarket si 1,1 lei in piata. Si nu e vorba de brinza cu mucegai.

Insa preturile la alimente vor creste. Pentru ca am fost indoctrinati ani de zile ca in perioadele de criza preturile trebuie sa creasca. Si ne-am obisnuit cu situatia. Producatorii nu incearca sa tina pretul pe loc apelind la solutii de reducere a costurilor; in cel mai bun caz reduc doar personalul si-i pun pe cei ramasi sa faca si munca celor concediati; pretul tot creste, insa.

Ce folos ca avem citeva hypermarketuri in oras si se mai construiesc altele? Preturile sint la fel iar concurenta parca nici n-ar exista.

PS: Evident, punctul de vedere este al unui consumator, nu producator sau retailer. Pentru ca punctul lor de vedere este maximizarea profitului si orice pretext care ajuta la cresterea preturilor este bun. Economia “clasica” are ca remediu concurenta, care ar regla cumva lucrurile. Intr-o lume perfecta, poate ca asa ar fi. Numai ca la noi cel putin, cartelurile au statut aproape legal si nimeni nu micsoreaza pretul macar de teama ca s-ar putea porni un razboi al preturilor care ar fi in defavoarea lor.

FOTO: sxc.hu