Problema se pune in felul urmator: avem presa, avem cititorii, ce a fost intai: oul sau gaina? Adica cine ce formeaza? Cititorii formeaza presa sau viceversa? Care e raportul de subordonare, cine stabileste trendul, ziaristii scriu pentru cititori sau cititorii ii forteaza pe jurnalisti sa scrie pentru ei?
[Lasam la o parte cazurile in care jurnalistii scriu pentru un singur cititor – patronjul publicatiei]
Din ce in ce mai des intalnesc o afirmatie: toata presa s-a tabloidizat, vezi numai stiri despre tzatze si funduri de vedete. Nu mai avem ce citi, toti ziaristii vaneaza numai senzationalul, nu mai exista presa serioasa.
Asa e, nu contrazic aceasta afirmatie. Cele mai vandute ziare sunt Libertatea, Can-Can, Click si o droaie de alte ziare incearca sa le imite. Televiziunile se tabloidizeaza, in limitele in care le lasa CNA, iar radiourile, daca ar putea, ar transmite si ele macar cate un bulan de vedeta, un sfarc, ceva, insa pentru ca nu pot, se multumesc sa bage la greu stiri mondene in care crainicii plescaie pofticiosi din buze gandidu-se la curul cine stie carei dive porno.
Dar, daca presa e de rahat, de ce o mai cumpara lumea? De ce, daca prezinta numai lucruri naspa, femei goale, certuri si intrigi de alcov, senzational ieftine, de ce exista cititori dispusi sa plateasca bani pentru a o cumpara?
Poate pentru ca asta vrea publicul? Adica, in termeni de marketing, asta e cererea pietei. Ziarele sunt un produs care se adreseaza unei piete. Daca piata doreste miere de albine, degeaba incerci sa vinzi bolovani de sare. Oricata promovare si publicitate ai face, daca nu exista cerere pentru bolovanii de sare, dai faliment.
Cine trebuie sa educe publicul?
Am auzit si comentarii de forma „dar presa are nu doar rol de informare, ci si de formare. Presa ar trebui sa educe publicul sa citeasca si articole serioase, sa-l faca sa gandeasca…”
Serios? Rolul de formare il are familia, scoala si, eventual, biserica. Presa este o chestiune privata care urmareste sa scoata profit. Rolul sau nu este sa educe. Rolul sau este sa informeze. Si sa scoata bani din asta.
Faptul ca nu avem un public cititor educat, care sa prefere sa citeasca o analiza economica in dauna unei stiri cu ultimele aventuri ale Alinei Plugaru este o problema. dar nu a presei; presa doar s-a adaptat gusturilor publicului.
Ce pun pe prima pagina?
Sex, bani, violenta. Nu-mi place, dar trebuie sa o fac. As prefera de o mie de ori sa pun pe prima pagina un articol despre americancele venite de pe Coasta de Est sa munceasca voluntar pentru reconstruirea caselor distruse de inundatii, si care si-au platit singure biletele de avion plus sponsorizare catre asociatia care organbiza santierul.
Suna frumos povestea, nu? Numai ca numarul celor care ar fi dispusi sa plateasca un amarat de leu pentru a citi articolul este mult mai mic decat numarul celor care vor sa citeasca ce a mai facut Monica Columbeanu.
Daca pun povestea cu voluntariatul, pierd cititori, daca pun Monica, castig. E simplu si logic.
Cand cititorii isi vor schimba gusturile, probabil se va schimba si presa.
FOTO: comunicatemedia.ro