Sfantul Eminescu?

    6
    19

    sfantul eminescuDe la idolatrizarea oarba a lui Eminescu prin serbarile de 15 ianuarie si 15 iunie, pina la transformarea lui in icoana nici nu e drum lung. Citi il citesc din cei care il numesc “poet national” sau “poet nepereche”, doar pentru ca asa au senzatia ca exprima succint si erudit o suma de informatii pe care de fapt nu le au despre acest autor?

    Cui foloseste transformarea lui Eminescu in sfint? Il vor pune in manualul de religie? Va fi mai citit sau mai inteles? Vor inceta vocile care incearca sa-l denigreze? Nu i-a facut scoala destul rau, transformindu-l intr-un soi de Dumnezeu al literaturii române de care fug toti elevii? Este justificata aceasta propunere a scriitorilor clujeni? Nu incalca ea chiar prima porunca din decalog: “Sa nu ai alti dumnezei afară de Mine”?

    Fara Filtru a luat cateva opinii pe tema asta.

    6 COMENTARII

    1. Noi suntem o nație de extremiști. La noi ori îl facem sfânt ori îl băgăm în mă-sa! Nu am știut niciodată să ne manifestăm ponderat.
      Răzvan are dreptate: Eminescu este Eminescu, un poet și atât! Nu este de pus pe steag! Nu este de pus în icoană! Dincolo de talentul lui remarcabil, el a fost un om ca toți ceilalți, cu bune, cu rele și ar fi absurd să facem din el o emblemă.
      Eu am fost întotdeauna împotriva idolatrizării oamenilor. Nu am înțeles niciodată ce înseamnă să fii fan și să-ți rupi hainele de pe tine ca să ajungi să vezi un om sau să-i cumperi cartea/albumul etc…
      S-ar putea să ne comportăm așa și din cauza faptului că noi avem extrem de puține valori! Probabil că dacă am fi avut 10 poeți de acest nivel, am fi avut un alt comportament!
      Cât despre școală, acolo s-au demonizat toți scriitorii, Răzvane! Comentariile literare sunt probabil cea mai nocivă metodă de studiere a literaturii. Și nu atât ele, ci mai ales faptul că ți se dicta ce a vrut să transmită scriitorul, ceea ce tu simțeai când citeai opera fiind fără relevanță!

    2. Observ ca de la o simpla propunere, hazardata s-au aprins iar spiritele prin unele parti si pe langa faptul ca unii isi exprima dezacordul fata de propunere, mai fac si bascalie, atat pe seama lui Eminescu dar si pe seama Bisericii. Nu ma refer la tine, Razvane.

      Trebuie insa clarificate niste aspecte, INAINTE de a discuta sau propune asa ceva. In primul rand, sfintii sunt de doua feluri: din randurile cuviosilor (calugari, pustinici, mari rugatori) si mucenicii ( cei care au murit marturisind dreapta credinta, indiferent de starea lor de virtute sau pacatosenie). In cel de-al doilea caz, lucrurile sunt foarte simple. Se analizeaza daca respectivul a murit dandu-si viata/suferind pentru Hristos. Exemple: cei decapitati de turci, majoritatea celor din temnitele comuniste, etc.

      In primul caz, aici lucrurile se complica, pentru ca nu orice calugar sau preot ajunge sfant. Trebuie analizata viata respectivului cu amanuntul. Unii pot fi si inselati, dar considerati de popor ca sfinti (cazul Maglavit spre exemplu, sau “aparitiile” Fecioarei de la Lourdes, Medjugorie, etc).

      Faptul ca Eminescu a fost mare patriot, geniu, ca unii il demonizeaza (NU a fost bolnav de sifilis, asta e o facatura) nu il face sfant. A avut plusurile si minusurile lui, putem vorbi de Eminescu ca fiind orice, dar mai putin sfant.

      Pe de alta parte, nu inseamna ca daca cineva se gandeste sa faca o propunere de acest fel, Biserica o si pune in practica. De aceea, zelul unora care au sarit cu condeiul de parca acest lucru s-a si sintamplat, mi se pare total deplasat. la fel de deplasata ca si propunerea initiala.

      IAr in ce priveste italicul tau, nu il face nimeni pe Eminescu Dumnezeu, iar sfintii nu sunt cinstiti ca dumnezei. Dumnezeu este unul singur. Ei sunt mijlocitori, si avem o relatie speciala fata de ei, prin faptul ca au pornit dintre noi. Asta ni-i face mai apropiati. Asa ca exagerarile nu-si au rostul, in nici o directie, cum spunea cineva mai sus. Avem destule valori, dar multe nu sunt valorificate. Cum arata spre exemplu casele memoriale de prin oras??? “Conservate” cu graffitti. Deci hai s-o luam metodic..

      PS! Caninizarea lui Stefa cel Mare mi se pare justificata. Se raspandeste un zvon cum ca era grabnic varsatoriu de sange, sau ca era afemeiat. Acest zvon circula fara ca sa se opreasca vreunul pe marginea documentelor si a ceea ce insusi Stefan a spus si a facut. Problema este mai complexa si nu am timp sa extind. Cert este ca sunt indoieli asupra corectitudinii unor cronicari. Interesul poarta fesul…