An de an, calitatea invatamintului scade, elevii si studentii absolventi sint tot mai slab pregatiti iar singurii gasiti vinovati sint profesorii, care, platiti tot mai prost si demotivati, prefera ori sa paraseasca sistemul, ori sa profite si sa cistige un ban in plus din meditatii.
Dar daca problema este mai delicata iar cauzele sint mai profunde? Daca vina pentru slaba pregatire a absolventilor nu o poarta doar profesorii ci intreg sistemul?
Un sistem care – pe motiv de prea mare stress – a interzis examenele de admitere la liceu ori facultate si le-a inlocuit cu un concurs de dosare. Intentie, poate buna, rezultat prost deoarece problema a fost mutata si transformata intr-o lupta haotica pentru note cit mai mari.
Atit absolventii de gimnaziu cit si cei de liceu stiu ca nu cunostintele acumulate vor conta pentru admitere ci notele obtinute de-a lungul anilor de studiu si la bacalaureat.
De aceea s-a ajuns, de exemplu, ca examenul de bacalaureat sa fie un campionat national de copiat cu voia profesorilor care nu vor sau nu pot sa intervina. Din diferite motive.
Am dat trei examene la viata mea. Unul pentru admitere in clasa a noua, unul pentru a trece in clasa a XI-a si unul de admitere la facultate. Toate au fost dificile si extrem de stresante. Dar macar a fost o competitie cistigata de mine si nu de loteria dosarelor.
Asa ca revin cu intrebarea: examenele de admitere ar trebui reintroduse?