26 ianuarie 2025

Cum ramane cu autostrazile?

Am ras, ne-am injurat, am scrasnit din dinti dar ministrul Boangiu a plecat fara sa raspunda la o intrebare esentiala: ce facem cu autostrazile din zona Moldovei. Dansa s-a apucat de povestit acum cateva saptamani ca se va face macar o autostrada care sa traverseze Moldova in parteneriat public-privat.

Ce inseamna acest parteneriat public-privat cu care ne tot bombardeaza Guvernul? Inseamna simplu, ca vine un investitor si construieste o autostrada sau altceva ce e nevoie, din banii lui, dupa care pune taxa ca sa-si scoata investitia si profitul.

Asta n-ar fi rau daca am fi intr-o tara normala. Insa la noi pana si taxele puse de Guvern sunt mai mari decat in tarile cu traditie. Cum am mai spus, ca sa treci podul de peste Tamisa, la intrarea in Londra te costa mult mai putin decat traversarea Dunarii pe podul de la Fetesti. Si la Londra e investitie privata, la noi e de stat.

Asadar, in vreme ce in sudul si vestul tarii, in zone mult mai bogate decat Moldova, se construiesc autostrazi de catre stat pe care se circula deocamdata gratis, in zona cea mai saraca a tarii, autostrazile vor fi in parteneriat public-privat. Cu taxa adica.

Deocamdata nimeni nu spune care este strategia. Se vor taxa toate autostrazile, inclusiv, deci, cele construite cu bani guvernamentali? Vor exista doua tipuri de autostrazi, unele gratuite, altele cu plata?

Vor fi vreodata autostrazi in Moldova?

Alte titluri