Facebook-ul si rezultatele scolare. Un studiu privind legatura dintre succesul retelor sociale si numarul tot mai mare de note proaste

Evolutia rezultatelor scolare ale liceenilor in era retelelor sociale
Evolutia rezultatelor scolare ale liceenilor in era retelelor sociale

“Deculturation through social media in developing countries? The case of Romania” este numele unui studiu prezentat de o echipa de universitari ieseni in cadrul Conferintei SMART (Social Media in Academia: Research and Teaching) ce a avut loc in Bacau la finele saptamanii trecute.

Studiul a fost realizat de Alexandru Tugui si Catalin Francu pe un esantion reprezentativ de elevi de liceu din judetul Iasi si a urmarit legatura dintre rezultatele scolare obtinute de acestia (elevii din judetul Iasi reprezinta 3,5% din numarul liceenilor din tara) si succesul retelelor de socializare, Facebook in principal.

Conform datelor, dupa cum se vede si in imaginea de mai sus, la aparitia retelelor sociale, inainte ca acestea sa devina o moda, elevii cu note mari au fost atrasi de acestea, insa, pe parcurs, au inceut sa renunte. Elevii cu note medii au fost speriati, insa, pe masura ce retelele sociale au inceput sa penetreze, au inceput sa fie tot mai interesati. In fine, elevii cu rezultate mediocre au o tendinta constanta de crestere a interesului.

facebook-2Concluzia studiului este ca exista o legatura puternica intre succesul pe care l-au cunoscut retelele sociale si scaderea performantelor la invatatura. Totusi, nu se poate spune care este relatia cauzala: daca interesul pentru retelele sociale a determinat rezultatele proaste sau rezultatele proaste au determinat succesul retelelor sociale.

Catalin Francu considera ca evolutia aceasta ar putea fi un simptom si ar putea sa existe alte corelatii. De exemplu, a spus el, elevii cu rezultate slabe la invataura sunt foarte buni comunicatori pe Facebook, stiu sa-si faca prieteni, pot sa capteze interesul prin ceea ce posteaza.

“Nu trebuie sa blamam Facbook-ul pentru ca rezultatele scolare. Trebuie sa gasim o modalitate prin care sa facem ca retelele sociale sa ne ajute in procesul de invatare” – a de parere el.

Rezultatele culturale ale unui deceniu de existanta a retelelor sociale
Rezultatele culturale ale unui deceniu de existanta al retelelor sociale

Poate evolutia rezultatelor scolare este un semn ca sistemul educational ar trebui restructurat. Note mai proaste nu inseamna, neaparat, elevi mai prosti. De exemplu, liceenii de astazi stiu sa umble cu computerele, sa navigheze pe Internet si sa gaseasca ce-i intereseaza. Ceea ce liceenii de acum 40 de ani nu stiau.

Probabil, invatamantul ar trebui sa fie mai putin teoretic si mai mult aplecat catre practica.