Mai multi alegatori decât cetateni

Prima si cea mai importanta problema a acestor alegeri o constituie, fara indoiala, listele electorale.

Nimeni nu a vorbit despre asta, nu s-a pus problema, dar ea exista: numarul oficial al alegatorilor din judetul Bacau, de exemplu, contrazice rezultatele Recensamântului din 2011.

Conform acestuia, judetul nostru are 616.000 de locuitori, dar, conform Autoritatii Electorale, exista 602.000 de cetateni cu drept de vot.

Asta ar insemna ca judetul are numai 14.000 de persoane sub 18 ani sau fara drept de vot.
Total gresit din moment ce, conform datelor statistice, in judet exista 57.000 de elevi de scoala primara si gimnaziu plus inca 26.000 la liceu.

La fel, municipiul Bacau are, dupa Recensamânt, 133.000 de locuitori, dar, dupa Autoritatea Electorala, peste 160.000 de alegatori.

Onestiul – 36.000 populatie la Recensamânt, peste 45.000 de alegatori inregistrati la Autoritatea Electorala. In Moinesti, la fel: 20.800 locuitori, 20.500 alegatori. Si lista poate continua.

Ce implica aceasta situatie in care, aparent, numarul alegatorilor este mai mare decât numarul locuitorilor?

In primul rând, e o problema psihologica: aparent, duminica, in judetul Bacau, au votat mai putin de jumatate din numarul alegatorilor: 49,38%.

In realitate, procentul trebuie sa fie undeva la 60% daca ne vom raporta la baza reala a numarului de alegatori.

Reiese, deci, ca interesul pentru alegeri a fost foarte mare si nu mediu, cum am avea impresia din datele oficiale.

In al doilea rând, diferenta aceasta poate fi tentanta pentru cei care incearca sa fraudeze alegerile.

De unde provine diferenta? Asta o stim: din cauza emigrarii masive. Recensamântul a putut stabili ca un cetatean nu mai locuieste la adresa respectiva, fiind plecat in strainatate; Autoritatea Electorala, insa, nu poate sa-l scoata de pe lista fara un temei legal.

Or, aici este o problema care nu este reglementata de ani buni. In alte tari, alegatorul are obligatia, daca vrea sa voteze, sa se inregistreze ca votant la autoritatea pe raza careia domiciliaza.

La noi, aceasta obligatie revine autoritatilor, care sunt depasite de amploarea pe care a luat-o emigratia. Rezulta, deci, ca ar trebui schimbat ceva in legislatie pentru a putea fi actualizate listele electorale.

2 COMENTARII

  1. La felul cum a fost facut recensamantul…(fiecare recenzor avea regulile lui). Eu, de exemplu, nu am fost recenzat, la fel si multe persoane plecate din localizate darcare au domiciliul stabil inca aici. In cazul meu, e vb de faptul ca nu aveam mutatie in alta localitate iar recenzorul de acoo a trecut doar persoanele care au domiciliul din buletin acolo. Cel de la Bacau, unde am domiciliul in buletin a spus ca daca nu mai stau acolo mereu, nu ma trece. In concluzie, nu exist dpdv al statisticii recensamentului.