Karl Marx Uber Alles

Marx prevedea sfârsitul Capitalismului atunci când, folosind prea multe masini in procesul de productie, patronii nu-si vor mai putea insusi plus-valoarea pe care o furau muncitorilor, neachitându-le intregul cost al muncii depuse. Salariatii pot fi furati, masinile nu, pentru ca fara intretinere, piese de schimb si combustibil nu pot functiona.

Aparent, fara legatura cu marxismul, exista o companie numita Uber, care detine o aplicatie de smartphone ce permite oamenilor din aproape toata lumea sa-si gaseasca o masina de ocazie dispusa sa-i duca de la punctul A la punctul B, la tarife mai mici decât ale taxiurilor. Pentru aceasta, Uber isi opreste 20 la suta din costul calatoriei.

In momentul de fata, compania valoreaza 40 de miliarde de dolari si are 850 de oameni care lucreaza pentru ea, dar care nu sunt angajati. Spre comparatie, General Motors, care valoreaza 60 de miliarde de dolari, are peste 200.000 de angajati cu contract de munca si asigurari sociale platite.

Robert Reich, economist american, fost ministrul al muncii in adminstratia Clinton, crede ca viitorul va fi al companiilor care vor renunta la angajati si vor inchiria, practic, forta de munca. Din punct de vedere al eficientei economice, Uber este peste GM: nu plateste salarii, asigurari sociale, nu are costuri cu intretinerea mijloacelor de productie, cu asigurarile, cu taxele pentru folosirea drumurilor, etc. pentru ca toate acestea sunt suportate de proprietarii masinilor.

Din punctul de vedere al drepturilor lucratorilor ne intoarcem in secolul XIX, crede Reich: fara sindicate, fara salariu minim, fara limita de timp lucrat, fara norme de siguranta muncii. Asta inseamna mai putini bani pentru salariati, mai multe ore lucrate, nesiguranta locului de munca si, in perspectiva, o viata de mizerie.

Marx spunea ca, intr-un final, satui de exploatare, muncitorii se vor rascula pentru a schimba societatea. Având in vedere schimbarile prin care trece lumea si faptul ca ne indreptam spre o distopie in care marile corporatii se vor confunda cu statul iar individul va fi strivit sub puterea acestora, am putea intelege ca istoria se repeta?

2 COMENTARII

  1. Uber este cotata la 40 MLD USD pentru ceea ce AR PUTEA aduce ca venituri. GM este cotata la 60 pentru ceea CE ARE si mai putin pentru ceea ce ar putea aduce ca venituri. Gandeste-te ca guvernele lumii ar putea incepe sa interzica aceasta aplicatie sau sa inceapa sa impoziteze “angajatii”. Asta ar insemna ca de fapt toti s-ar transforma in taximetristi part-time. In acest caz multi ar renunta pentru ca brusc preturile lor s-ar apropia de cele ale taximetristilor si Uber s-ar prabusi in faliment. Gandeste-te ca intr-o zi un sofer de Uber va “viola sau maltrata” 3 adolescente si iarasi ar incepe problemele. In cazul GM lucrurile nu stau asa pentru ca o astfelde companie este construita pe altfel de fundatie. Daca astazi ar trebui sa aleg intre a investi intr-o companie super-mega-extra-super evaluata din on-line si una clasica, as investi in cea clasica. Trebuie sa luam in considerare ca multe genii in IT lucreaza acum in indexarea dark-web-ului. WWW-ul asa cum il stim va deveni o gluma buna in comparatie cu dark-web-ul.

  2. Nu. Uber la atat este apreciata de burse, deci aceasta este valoarea. Poti sa ai tone de otel in spate, daca bursa spune ca otelul ala nu valoreaza nimic, aia este.

    Si GM era sa si-o ia forte frumos in freza acum cativa ani cu toata valorea pe care o avea. Daca n-ar fi fost sprijinul guvernamental, compania s-ar fi dus de rapa.

    In lumea de azi conteaza perceptia si mult mai putin valoarea contabila.