Intr-o Europa cu doua viteze, ce va alege Transilvania?

Guvernele ultimilor ani au facut tot posibilul pentru a pompa cât mai multi bani in Transilvania iar societatea a facut restul: a trasat o granita.

Când ridici bariere economice sau culturale trebuie sa te astepti ca acestea sa fie inlocuite, ulterior, de granite.

Acum sa ne uitam in Transilvania si sa comparam situatia cu cea existenta in vechiul Regat. Asa este ca nu exista comparatie?

Ani de zile guvernele au pompat bani in Transilvania, in infrastructura. Rezultatul este o crestere imensa a decalajului dintre economia Transilvaniei si a restului tarii. Dar nu a fost numai atât. S-a creat un adevarat folclor despre cât de inapoiat este restul tarii, in principal zona Moldovei, fata de “civilizatii” transilvani.

Desi, daca stam si ne uitam pe statistici, cel mai violent judet nu este, asa cum ni se induce impresia, Vasluiul, ci Hunedoara cu 369 de persoane condamnate la 100.000 de locuitori (2011) iar Clujul vine puternic din urma (289).

Lipsa infrastructurii rutiere – autostrazi adica – condamna Moldova la saracie. Noi stim astazi ca judete cum este Bacaul, de exemplu, erau acum 10 ani contributoare la bugetul national pentru ca astazi sa fie debitoare.

Delimitarea aceasta strict economica nu ar fi o problema daca nu ar exista influentele externe. Intr-o Europa cu doua viteze, in care se prefigureaza a se transforma UE, situatia României devine delicata. Si asta pentru ca, dupa cum spuneam, România are o structura cu doua viteze: Transilvania, bine dezvoltata economic si Regatul, inapoiat, fara infrastructura, fara investitii.

Intrebare: cât timp poti mentine unite piesele unui angrenaj care se misca cu viteze diferite?
In mod similar, in cazul in care nu se iau masuri pentru corectia situatiei, in 10-20 de ani harta României s-ar putea sa arate altfel.