Efectul de turma

"Bala de Bistrita". Noua rasa de oi, pentru care ciobanii din zona incearca sa obtina, de peste 25 de ani, recunoasterea nationala si internationala. Ciobanii din judet au organizat, duminica, 18 octombrie 2009, o expozitie, pentru a promova rasa. AURORA GHEORGHE / MEDIAFAX FOTO

Marti am ascultat la radio o stire despre seful Garzii de Mediu din Tulcea care ar fi fost prins cu vreo 50 de kile de peste in masina, fara acte. Cei doi baieti care prezentasera intâmplarea faceau mare haz de aceasta poveste si citau un jurnal local care publicase un articol pe aceasta tema.

Nici ascultatorii si nici baietii veseli care prezentasera stirea nu aveau de unde sa stie ca intâmplarea se petrecuse in urma cu doi ani, ca seful respectiv fusese demis, trimis in judecata, etc. Adica ascultatorii clar nu aveau de unde sti; acest lucru ar fi trebuit sa le fie prezentat de realizatorii emisiunii, dintre care unul extrem de activ pe Internet când este vorba sa dea sfaturi de buna guvernare sau de etica jurnalistica. Dar nu au facut-o pentru ca nu s-au uitat la data la care aparuse stirea.

Aceasta, ce-i drept, incepuse sa se propage pe facebook – sa se viralizeze, cum ar veni – de luni. Vreme de doi ani, informatia asta a fost ingropata pe un site de ziar local. Pâna când da peste ea cineva care o posteaza pe FB si, astfel, prin like & share, stirea ajunge celebra. Fara ca nimeni sa-si puna problema vechimii ori autenticitatii ei. Si aici ajungem in punctul sensibil: faptul ca spiritul critic al utilizatorilor de retele sociale este atât de scazut incât iau de buna orice absurditate. Fenomenul a fost testat recent de un utilizator Twitter, care a scris in ziua atentatelor din Franta ca obisnuita stingere a luminilor Turnului Eiffel de la ora unu noaptea a fost un omagiu adus victimelor teroristilor.

Mii de alti utilizatori au preluat informatia, care a ajuns sI in mass-media fara a fi verificata. Problema e delicata deoarece retelele sociale au o importanta tot mai mare in viata de zi cu zi iar influenta acestora poate fi folosita de diferite persoane sau organizatii interesate pentru a manipula. O astfel de tentativa s-a inregistrat in timpul recentelor proteste din România, când, intr-o noapte, pe Facebook s-a propagat informatia ca jandarmii vor interveni brutal pentru reprimarea manifestatiei de la Bucuresti.

Dealtfel, insasi protestele au fost organizate folosindu-se retelele sociale iar astazi, dupa ce manifestatiile s-au sfârsit brusc, banuim cine s-a aflat la butoane. Dar nu este o noutate: asa-zisa „Primavara Araba” a fost coordonata si programata tot pe retelele sociale cu efecte devastatoare pentru tarile in care s-a folosit aceasta strategie. Iar reteta poate fi folosita oricând si oriunde, cu costuri financiare minime, dar cu rezultate maxime.

1 COMENTARIU