“Da si ala avea viteza”…

Aud destul de des, in ultima vreme, lamentatii de genul “da’ si ala avea viteza!”. De regula despre veun sofer care a produs un accident fara sa fie vinovat.

Cum a fost, de exemplu, cazul de acum cateva zile cu microbuzul care a incercat sa ia fata unui autobuz la iesirea din Bacau. Microbuzul a incercat sa intre intr-o benzinarie si a ajuns in fata unui autobuz plin care l-a lovit in plin.

Sa fim clari: microbuzul trebuia sa acorde prioritate de dreapta autobuzului, insa din diferite motive, acest lucru nu s-a intamplat. Doua persoane au murit in acest accident si o a treia se afla in stare grava.

Desi este evidenta culpa soferului de pe microbuz, aud suficiente voci care sa se intrebe “da’ de ce n-a oprit autobuzul, ce viteaza avea?”. Ca si cum, atunci cand iti apare brust ceva in fata mai poti evita… In fine, sa observam diferentele de masa ale celor doua vehicule si sa calculam cat i-ar fi luat unui autobuz plin sa franeze…

Un alt caz care suscita discutii este cel al unui biciclist care a incercat sa traverseze pe intuneric drumul european E85, pe bicicleta fara nici un element reflectorizant. A fost lovit in plin si ucis de o masina.

Iarasi voci care se intreaba de ce nu a putut soferul sa-l evite pe biciclist. Poate ca din cauza ca avea viteaza prea mare?

Cine a condus vreodata noaptea pe un drum neiluminat, stie raspunsul. Si anume ca nu poti evita un obiect care-ti intra brusc in fata masinii si pe care nu-l vezi de la distanta. Farurile bat doar in fata, biciclistul e ascuns in intuneric si, la un moment dat, se decide sa traverseze strada.

In loc sa ne intrebam “daca aveau viteza”, sa presupunem ca, da, in cele doua cazuri, masinile care au produs victime aveau viteza mare. Si sa mai presupunem ca atat soferul microbuzului cat si biciclistul nu ar fi facut acele manevre. Ar fi contat in vreun fel viteza celor doua vehicule? Raspunsul este, evident, nu. Puteau sa aiba si 100 km/h, nu se producea nici un accident.