Poveste cu niste MiG-uri care ar fi trebuit reparate la Bacau

cover-460_1045677S0Poate va amintiti despre faptul ca acum cativa ani, Croatia s-a decis sa-si modernizeze MiG-urile 21 deoarece a constatat ca nu are suficienti bani pentru cumpararea de avioane noi.

Prin martie 2012 se decisese ca avoanele care mai puteau fi salvate vor fi modernizate la Aerostar Bacau.

In urma negocierilor se stabilise un pret de 18,6 mil. de euro, numai ca afacerea nu s-a mai parafat deoarece croatii au negociat si cu Ucraina, cu care au incheiat un deal aparent mai bun: 13,9 mil. de euro.

Cuvantul cheie este “aparent”, deoarece, dupa doi ani, prin martie 2014, toate avioanele croate sunt blocate de razboiul civil in Ucraina.

Alti doi ani mai tarziu, in martie 2016 (e cava cu luna martie, nu inteleg ce 🙂 ), aflam ca toate avioanele modernizate in Ucraina plus altele care ar fi apartinut Yemenului dar care ar fi fost confiscate de Ucraina pentru neplata reparatiilor si vandute Croatiei sunt facute din bucati si au mari probleme de zbor.

Conform contractului, Croația a plătit peste 21 de milioane $ pentru a repara și moderniza șapte MiG-21 și să achiziționeze alte cinci aeronave de același tip.

Dar, cele cinci MiG-21 au fost asamblate din piese uzate provenind din peste tot în lume.

Potrivit unor surse ale presei croate, au existat indicii serioase că fuzelajelor sunt bulgaresti, aripile din Algeria, în timp ce rezervoarele ar fi de fabricatie soviectica.

Bulgaria a raportat anterior NATO că a distrus avioanele sale MiG-21, ceea ce ridică întrebări in privinta modului în care componentele bulgare au ajuns in Ucraina. Aripile “algeriene” au marcaje în limba franceză precum și unele litere chirilice, ceea ce a permis ca originea lor să fie urmărită.

Conform contractului, pilotul de încercare al forțelor aeriene – general de brigadă Ivan Selak – ar fi trebuit să efectueze teste de zbor ale avioanelor “reparate”, înainte de predare finală. Dar, ucrainenii nu i-au permis să zboare, folosind ca scuze “vreme rea” sau “riscul de zbor deasupra zonelor populate”. În cele din urmă, când avioanele erau gata să zboare înapoi în Croația după “reparatii”, ucrainenii ai spus ca in “situația de război” in care se afla nu se permite zborul aparatelor militare asa ca MiG-urile croate au ajuns in tara demontate, in camioane.

Opt luni mai tarziu, din 12 avioane, Croatia mai avea apte de zbor doar trei in vreme ce cinci au fost retrase din uz deoarece Yemenul a instiintat ca e vorba despre avioane care ii apartin.

Seriile pieselor de pe avioanele “modernizate” indica faptul ca acestea sunt mai batrane cu 4-5 ani decat MiG-urile trimise in Ucraina.

Pentru ca balamucul sa fie complet, reprezentantul Aerostar in Croatia sustine ca a avertizat inca din 2012 Agenția de Securitate și Informații din Croatia asupra problemelor cu revizia in Ucraina dar ca argumentele sale nu au fost luate in seama. Dealtfel, presa croata speculeaza faptul ca la mijloc ar fi fost o mita luata de ofiteri din Ministerul Apararii pentru a atribui contractul Croatiei si toata afacerea este una de coruptie.

Afacerea ucraineană a declanșat un scandal în interiorul elitei militare a Croației. Ministrul apărării Ante Kotromanovic, care a fost responsabil atunci când acordul a fost semnat în 2013, insistă asupra faptului ca licitatia a fost transparentă și neagă orice acuzație de delict: “Sunt acuzat de favorizarea ofertei ucrainene. O să mă împușc dacă cineva se poate dovedi asta. ”

Cert este ca unuia dintre MIG-urile “reparate” i s-a oprit motorul în timp ce zbura la o altitudine de 13 km, în timp ce radarul altuia nu a functionat deloc. S-a mai aflat că toate avioanele aveau încă echipamente de comunicații de tip sovietic prea putin compatibile cu standardele NATO. Aeronavele nu aveau, de asemenea, echipamentele de identificare “prieten sau dusman” (Friend or Foe) de tip occidental, cerute de Forțele Aeriene croate pentru a-si putea desfășoare misiuni NATO.