Cum ii invatam pe copii sa gandeasca?

Paradoxul timpurilor noastre este ca, pe masura ce cantitatea de cunostinte disponibila umanitatii devine tot mai mare, inteligenta oamenilor scade.

time-to-thinkUnul din lucrurile in care scoala romaneasca a esuat in ultimii ani a fost partea in care trebuia sa explice elevilor teoria sistemelor. Ca tot ceea ce ne inconjoara face parte din cate un sistem, ca lucrurile sunt interdependente in aceste sisteme si ca atunci cand ceva se schimba intr-un sistem, acesta va incerca sa-si gaseasca un nou punct de echilibru.

Pare complicat, dar nu este.

Creste temperatura globala? Consecinta este cresterea nivelului oceanelor. Mergi cu viteza mare cu masina? Va avea nevoie de o distanta mai mare pentru a se opri daca franezi. Omori lupii dintr-o padure? O sa te trezesti cu o crestere a populatiei de caprioare si vei avea necazuri cu recoltele.

Ceva de genul acesta.

Am discutat in ultimele zile cu mai multe persoane aflate in diferite stadii de finalizare a studiilor. Pe probleme diferite, pe cazuri concrete. Multumita Facebook, care ne aduna laolalta, in aceste timpuri pot dialoga tinerii cu batranii fara probleme. Si, in general, fara masura propriei valori.

Problemele erau aparent simple.

Doar ca puteau fi intelese doar de persoane a caror gandire functioneaza nu cu lozinci, cu sloganuri (gen autoritatile nu-si fac datoria, corptia ucide sau criminalii care ucid animalute nevinovate), ci de persoane invatate sa accepte existenta sistemelor si a limitelor interventiei umane.

Care sa inteleaga ca exista situatii in care, oricat ar vrea, omul nu poate face nimic. Sau ca exista situatii in care Natura nu poate fi lasata sa-si continue cursul.

Din pacate, in ziua de astazi rar gasesti persoane care sa nu gandeasca dupa sabloanele induse de media.