Prosumator

Astăzi va fi mai complicat. Vorbim despre cum am ajuns să devenim atât producători, cât și consumatori iar acest lucru creează o serie întreagă de probleme. Acum 15 ani, termenul de „prosumator” era o simplă posibilitate teoretică. Se discuta mult, dar nu multă lume îl băga în seamă. Din păcate. Astăzi în multe domenii din sfera creării de bunuri simbolice, cei care consumă se ocupă și cu produsul. Mai simplu:

Acum un sfert de secol, existau unii care produceau știrile și alții care le consumau. Astăzi, rețelele sociale au pus semnul egalității între un ziarist și un turist înzestrat cu smartphone. Turistul care transmite live prăbușirea unui avion are acces la aceeași audiență pe care o poate avea și un jurnalist care a documentat un foarte profesionist material despre crima organizată, de exemplu.

În realitate, însă, treburile stau mult mai rău întrucât cititorul de pe Facebook are tendința să-l creadă pe colegul de rețea care spune că aselenizarea este o doar poveste inventată și nu pe jurnalistul care prezintă dovezile aselenizării.

Asta deoarece cetățeanul a obosit; el vrea să fie scutit de chinul de a gândi iar Rețeaua este rezolvarea perfectă. În același timp, rețeaua îi și sugerează cetățeanului tipul de reacție dezirabil. Cetățeanul vrea înapoi în Matrix, vrea să viseze frumos, să fie „high”, nu mai vrea să fie nevoit să facă alegeri.

Pentru că orice alegere generează consecințe, de unde și conflictul permanent care-l macină pe cel care știe că trebuie să-și asume responsabilități. Așa că se apucă să producă propria realitate, pe wall-ul său. Consumă și produce, e prosumator, dar fără responsabilități și fără griji.

Sunt alții cei care gândesc, el doar se distrează. Și așa apar enormitatile cu „Pământul plat”, cu „noua medicină germană” care-ți spune că bolile nu-s provocate de viruși, ci de conflicte emoționale, apar enormitățile cu vaccinurile care provoacă autism, centrul energetic de sub Sfinx sau imaginile cu frumusețile României fotografiate prin China sau Azore.

Iar majoritatea acestor „producții” au consecințe care sunt speculate abil de politicieni, corporații sau servicii secrete.