Calitate vs. cantitate

Înainte de 1989, ca să intri la liceu dădeai examen. Nu puteai să ai mai multe opțiuni, dacă era un liceu bun, la care se îngrămădeau 4-5 până la 10-11 sau mai mulți pe un loc, îți asumai ca, indiferent dacă luai notă mare, să nu ai loc și să te apuci să cauți, după aia, un liceu care să te primească. Dacă, într-adevăr, erai bun și te țineai de carte, mai aveai posibilitatea după doi ani, la treapta a doua, să mai încerci o dată la un liceu bun.

Dacă nici atunci nu reușeai, finalizai liceul industral unde ai nimerit și te consolai cu gândul, că după alți doi ani, poți să mai ai o șansă la facultate. Era alt examen, nu conta media cu care ai terminat liceul, nici notele din timpul celor patru ani, ci doar cu ce ai rămas în minte pentru că se dădea examen. Nu-l luai, mergeai în Armată și după aia mai încercai.

Ideea este că, pentru a intra la un liceu bun, trebuia să treci un examen. Foarte dur și destul de greu de trișat. Astăzi, ca să intri la liceu nu trebuie să faci aproape nici un efort. Dai niște examene naționale și completezi, apoi, niște opțiuni. Cu puțin noroc, ajungi la un liceu bunicel, chiar dacă nu ai spart normele, dacă nu te-ai ținut de carte.

Dacă nu știți ce înseamnă să intre la un liceu bunicel elevi cu medii de 3 sau 4 la Evaluarea Națională, întrebați-i pe profesori ce nervi își fac! Ideea Guvernului de a-i trece obligatoriu la școlile profesionale pe cei care nu iau minim 5 la Evaluarea Națională nu e chiar așa de rea; poate nu e cea mai bună variantă, dar e un început în a se pune în ordine debandada care domnește în Educație. Într-o lume normală, reacția Asociației Elevilor de a condamna această măsură și a cere școlarilor să poarte banderole negre în semn de doliu ar fi de râs. Dar nu e.

Preocuparea principală a elevilor ar fi să învețe, nu să facă politică. Pe de altă parte, se pare că nu s-a învățat nimic din episodul 1995, anul nefast când s-au introdus taxele în învățământul de stat pentru a se face loc și absolvenților care nu reușeau să treacă de examenul de admitere. Atunci, însă, studenții au protestat pentru că au considerat că, astfel, o să scadă calitatea educației iar universitățile se vor transforma în fabrici de diplome. Au avut dreptate. Concluzia?! Nu cantitatea face calitatea.