Epidemia nationala

Imaginati-va ca ati cumparat niste pantofi extraordinar de scumpi, ultima moda dar care, din pacate, va sunt mai mici cu un numar. Nu mai puteti da produsul inapoi, nu-l puteti vinde pentru ca deja v-ati laudat tuturor cunoscutilor cu aceasta achizitie. Asa ca-i purtati desi va strang si va rod la calcai, dar va laudati cu orice ocazie ce buna afacere ati facut.

Aceasta este teoria investitorului.

Sa trecem mai departe. Pantofii va strang, va vine sa plangeti de durere, dar atata i-ati mai laudat incat ati inceput sa credeti ca, intr-adevar, ati facut o afacere buna, ca sunteti “in trenduri”, ca lumea se uita cu admiratie la pantofii pe care i-ati cumparat si, prin contagiune, incepe sa va aprecieze pentru priceperea de care dati dovada din acest punct de vedere.

Dupa cateva zile, veti considera micile rosaturi de la calcaie si bataturile de pe degete drept niste accidente neimportante si veti fi ferm convins ca totul e cum nu se poate mai bine. Si nu numai atat, dar puteti sa jurati ca daca nu ati fi cumparat acesti pantofi care va sunt asa, doar putin ficsi dar isi vor da drumul, ati fi suferit enorm.

Aceasta e teoria disonantei cognitive.

Omul are tendinta naturala de a scapa de conflictele interioare provocate de diferentele dintre ceea ce crede si ceea ce resimte modificand perceptia realitatatii pana cand obtine una care anuleaza conflictul, chiar daca teoria pe care si-o propune este complet irationala.

No, si acum putem declara disonanta cognitiva drept epidemie nationala…