Domnul Dionisie și bankingul

Domnul Dionisie este fericitul posesor al câtorva carduri bancare. Nu că a vrut el să le aibă pe toate. Așa s-a nimerit. Unul singur e de baza, celelalte sunt ajutătoare. Unul, de exemplu, e folosit numai la cumpărăturile pe Internet. Domnul Dionisie are o vârstă și nu mai crede în Moș Crăciun și în securitatea tranzacțiilor. Și nici nu mai are impresia că o bancă abia așteaptă să-i dea înapoi banii ce i-au fost furați de pe card.

Când vine acea perioada din lună când se muncește pe bani, domnul Dionisie face niște vrăjeli în față computerului și-și transferă banii pe cardul principal. Înainte făcea sporturi extreme: scotea de la bancomatul băncii X banii și-i depunea la bancomatul băncii Y. Când a văzut, însă, ce comisioane nesimțite plătea pentru această operațiune, domnul Dionisie a decis să apeleze la serviciile de portare. Adică, bagă datele de pe cardul X în aplicația de la banca Y și își transferă banii în contul principal fără comision.

De la o vreme, însă, această operațiune se face tot mai greu și dă rateuri tot mai dese. Mai ales că transferul banilor a devenit tot mai complicat. Nu că domnului Dionisie i-ar fi frică de tehnologie; el a prins nașterea Yahoo Messengerului și decesul subit al acestuia, gloria efemeră a RSS-ului, avântul blogurilor și decesul lor prematur, ca să nu mai vorbim de anii de glorie ai e-mailului și chiar celebrele sesiuni de mIRC, cu nu mai puțin de celebra formulă de salut – “asl, pls!”.

Așadar, când vreo fătucă îl face pe el răspunzător de problemele aplicațiilor de banking, pe motiv că nu s-ar pricepe la tehnică, domnul Dionisie se enervează și i-ar spune el mamzelei ceva inspirat din site-urile xxx, dar se abține; convorbirile sunt înregistrate.

Zilele trecute, domnul Dionisie s-a așezat în faza computerului și a încercat să se logheze la serviciul e-banking al băncii Y. A reușit după câteva minute și câteva frigidere cu carne trimise în gând celor care au conceput tokenul care extrage parolele și care nu se deschide decât când are chef el. A accesat secțiunea pentru portarea banilor, a introdus datele cerute și a apăsat pe buton. S-a aprins un cronometru: are 5 minute să introducă parola în aplicația băncii X de pe smartphone și să accepte extragerea banilor.

Reușește după mai multe încercări, cu degetele sale de pianist să introducă parola corectă; în nemărginita lor înțelepciune, cei care au creat aplicația nu au permis să se vadă literele și cifrele parolei, așa că de câteva ori a nimerit pe lângă. Înjurând și blestemând, după ce a încercat să-și amintească parola, domnul Dionisie a reușit să confirme tranzacția. Aplicația i-a spus să meargă înapoi pe desktop, dar cand să se uite acolo, ghinion, aplicația de pe computer se dezactivase. Tranzacția nu s-a realizat: banii nu au ajuns în cont.

Reia operațiunile; de data asta reușește să confirme tranzacția dar, surpriză: nu mai are suficienți bani în cont să-i transfere. După încă o rundă de înjurături, domnul Dionisie se uită în aplicația – soră de pe telefon, cea în care poate să vadă câți bani mai are în cont și observă că, într-adevăr, banii nu mai sunt acolo. Mai butonează ceva și îi apare o avertizare: banii au fost extrași din contul de la banca X dar banca Y i-a blocat.
După o nouă rundă de înjuraturi, domnul Dionisie pune mâna pe telefon și sună la Banca Y.

Este întâmpinat de robot și i se cere să introducă CNP-ul. Îl introduce dar, ghinion! Robotul îi spune că nu a înțeles și îi mai dă o singură posibilitate de a se identifica. Domnul Dionisie renunță să mai introducă de la tastatură și recită pe rând cifrele. După câteva minute este transferat unui operator care îl mai ia o dată la întrebări. Trei întrebări despre operațiunile făcute sau nefăcute în ultima săptămâna la banca Y, ca să se vadă clar că e titularul contului.

După identificare, domnul Dionisie își spune problema, repetă de mai multe ori ce sumă a vrut să transfere, primele și ultimele cifre ale cardului, se oferă chiar să-i dea domnișoarei numărul de referință al tranzacției blocate. După alte minute, domnișoara îi spune sec că a înștiințat colegii să deblocheze banii. Dar abia mâine, că programul s-a încheiat azi.

Domnul Dionisie, după zece minute de tratative telefonice, vrea să știe și el de ce i s-au blocat banii. “Uneori se blochează aceste sume, nu ajung cu succes în cont”, vine răspunsul…