Un adevăr extrem de deranjant. ONU despre încălcarea drepturilor omului de regimul ucrainean

0
2

După ce ONU a publicat un raport care a enervat la culme autoritatile de la Kiev, referitor la prizonierilor de razboi rusi, a aparut si raportul cu privire la drepturile omului.

Ce au racnit oficialii ucraineni ca ONU si-a permis sa-i traga de urechi in privinta tratamentului prizonierilor, dar ce o sa urle acum!

Raportul este publicat sub autoritatea Inaltului Comisar al Natiunilor Unite pentru Drepturile Omului.

Cuprinde amanunte ingrozitoare despre tortura civililor pentru a-i face sa marturiseasca faptul ca ar fi dat informatii rusilor, despre amenintarea cu violul filmat pentru a-i face sa marturiseasca, despre arestarile arbitrare si chiar despre executii sumare ale suspectilor, in acest din urma caz anuntand ca e nevoie de o investigatie separata.

Câteva spicuiri din Raport:

Din 24 februarie 2022, OHCHR a documentat 91 de cazuri de dispariții și detenții arbitrare (79 bărbați, 12 femei) comise de forțele armate și agențiile de aplicare a legii ucrainene pe teritoriul controlat de guvern. Majoritatea deținuților au fost arestați sub suspiciunea că au colaborat cu sau a ajutat forțele armate rusești.

OHCHR constată că în 43% din cazurile documentate de dispariții forțate și arbitrare detenții, membri ai forțelor armate ucrainene și agenții de aplicare a legii torturați sau rele tratați deținuții lovind cu pumnii, lovindu-i cu bastoanele, electrocutarea sau amenințarea cu asta să-i mutileze sau să-i execute, să-i bată pe cei dragi sau să-i supună violenței sexuale. Tortura sau au fost efectuate rele tratamente în scopul extragerii de informaţii sau obligarea deţinuţilor să se spovedească sau se autoincriminează, adesea în fața camerei.

Într-un caz, poliția a reținut o femeie în regiunea Donețk și a predat-o SBU la începutul lunii martie pentru că a transmis informații forțelor armate ruse, lucru pe care ea l-a negat. Ea a fost ținută la o secție de poliție timp de două zile fără acces la lumea exterioară. În timpul interogatoriilor, ofițerii SBU au lovit-o în coaste, i-au pus o pungă peste cap și au electrocutat-o de mai multe ori, cerându-i să se recunoască în scris. În cele din urmă, ea și-a mărturisit responsabilitatea sub constrângere, după ce ofițerii SBU au adus-o pe prietena ei într-o cameră și au torturat-o cu electricitate în fața ei.

Privarea arbitrară de libertate a 88 de marinari ruși civili timp de aproximativ opt luni a dus la moartea unuia dintre ei. Au intrat legal în Ucraina înainte de 24 februarie 2022 dar nu li s-a permis să debarce de pe vasele lor în Izmail, regiunea Odesa, după început a atacului armat.56 La 23 august, un marinar bărbat a murit pentru că nu a primit suficient îngrijire medicală pentru o afecțiune cronică. La 7 și 8 septembrie, OHCHR a încercat să viziteze marinarii dar i-a fost interzis accesul de către autoritățile ucrainene.              

 Între 24 februarie 2022 și 31 ianuarie 2023, OHCHR a documentat 24 de cazuri de CRSV (18 bărbați și 6 femei) pe teritoriul Ucrainei controlat de guvern. Toate cazurile au avut loc din martie până în iulie 2022 Au afectat în cea mai mare parte bărbați și au constat în principal din amenințări cu violență sexuală din partea agențiilor de aplicare a legii ucrainene în timpul etapelor inițiale ale detenției. Au constat și multe cazuride deposedare publică forțată a presupușilor încălcatori ai legii, comisă în principal de civili sau membri ai forţelor de apărare teritorială.

În 13 cazuri, oamenii legii ucraineni au bătut organele genitale ale deținuților și i-au amenințat cu violență sexuală și i-au forțat să se dezbrace.58 Într-un caz, ofițerii SBU au bătut, dezbrăcat și amenințat să violeze și să tăieze organele genitale unui bărbat pentru a-l forța să mărturisească cooperarea cu FSB. I s-a spus că violul va fi înregistrat și că videoclipul va fi trimis copiilor săi.

OHCHR a intervievat 88 de ruși Prizonieri de libertate (87 bărbați, 1 femeie) în opt locuri de internare64 și după eliberarea lor. În 46 la sută din cazuri documentate, OHCHR a documentat modele de tortură sau alte rele tratamente comise de Forțele armate ucrainene, poliția militară sau SBU, de obicei la începutul captivității sau în timpul interogatorii sau evacuări iniţiale.

OHCHR a continuat să coroboreze rapoartele despre zeci de ucideri de civili percepute ca așa-numite „trădători” împotriva Ucrainei pentru presupusa lor colaborare cu Federația Rusă în teritoriu ocupat de acesta sau controlat de forțele armate ruse din 24 februarie 2022. În timp ce cel autorii au rămas necunoscuți, OHCHR este îngrijorat că unele dintre aceste crime ar fi putut fi comise de agenți ai Guvernului Ucrainei sau cu acordul acestuia. Având în vedere că în majoritatea cazurile raportate victimele nu par să fi fost ținte militare legitime, este nevoie pentru investigații amănunțite și imparțiale în astfel de cazuri.

La 13 decembrie, Parlamentul Ucrainei a adoptat Legea „Cu privire la mass-media”, care urmărește actualizarea cadrul legal care reglementează mass-media și să asigure conformitatea acesteia cu standardele internaționale. OHCHR este îngrijorat de faptul că legea restricționează în mod disproporționat utilizarea limbilor minoritare în mass-media prin creșterea cerințelor de cotă în limba de stat pentru radiodifuzori. Noua lege cere radiodifuzorii de televiziune licențiați să crească proporția de difuzare în ucraineană de la 75 la 90 la sută la nivel național și regional și de la 60 la 80 la sută la nivel local. Legea prevede un tratament preferențial al limbilor oficiale ale Uniunii Europene în comparație cu alte limbi minoritare, fără o justificare declarată. Conține mai multe prevederi restrictive libertatea de exprimare, inclusiv interzicerea publicării de materiale care promovează acțiunile „statul-agresor” și interzicerea „cetățenilor și entităților statului-agresor” de a difuzate în Ucraina. În opinia OHCHR, aceste prevederi nu îndeplinesc standardele pentru restricții ale libertății de exprimare conform IHRL.

Restricțiile privind libertatea de exprimare impuse de lege sunt atât de ample încât nu îndeplinesc testele necesitatea și proporționalitatea acestor restricții, astfel cum este stabilit de articolul 19 (3) din ICCPR și interpretat de Comitetul pentru Drepturile Omului. Categoriile prevăzute în legea referitoare la publicarea materialelor care promovează acțiunile agresorului sau statului ocupant și ale materialelor care prezintă persoane incluse în lista persoanelor care reprezintă o amenințare pentru spațiul media național, depășesc în sfera lor de aplicare amenințările specifice la adresa securității naționale. În plus, legea interzice persoanelor fizice sau entităților să difuzeze în Ucraina pur și simplu pentru că sunt cetățeni, rezidenți sau sunt legate de un agresor sau de un stat ocupant, care pare a fi discriminatorie prin natura lor și, de asemenea, nu îndeplinește standardele pentru restricțiile permise în conformitate cu articolul 19

113. SBU a efectuat percheziții (unele dintre ele le-a numit „măsuri de securitate”) în mai multe mănăstiri, birouri, unități de învățământ și alte proprietăți ale Bisericii Ortodoxe Ucrainene (UOC) în Kiev, Rivne, Jytomyr, Ivano-Frankivsk, Cernăuți, Dnipropetrovsk, Hmelnytskyi, Regiunile Cherkasy, Volyn, Herson, Ternopil, Poltava și Zakarpattia. În unele cazuri, ofițerii SBU a interogat mai mulți preoti cu ajutorul unui poligraf. SBU a confirmat că cel puțin trei cazuri au fost emise înștiințări de suspiciune clerului UOC – două în temeiul articolului 161 din Codul penal. (încălcarea egalității cetățenilor pe criterii de rasă, naționalitate, credință religioasă, dizabilități sau altele motive) și unul cu acuzații multiple, inclusiv încălcarea integrității teritoriale și inviolabilitatea Ucrainei și negarea agresiunii armate a Federației Ruse împotriva Ucraina. Cel puțin doi suspecți sunt în arest la domiciliu non-stop. OHCHR este îngrijorat de faptul că activitățile statului care vizează UOC ar putea fi discriminatorii. OHCHR reamintește, de asemenea, necesitatea de a asigura că toți cei care se confruntă cu acuzații penale beneficiază de întregul spectru de drepturi aplicabile la un proces echitabil.

OHCHR ia act de adoptarea Legii „Cu privire la minoritățile naționale (comunitățile) din Ucraina” la 13

Decembrie. Deși salută garanțiile suplimentare oferite minorităților naționale84, OHCHR este îngrijorat de faptul că legea nu elimină diverse prevederi ale legislației ucrainene care prevăd un tratament diferențiat între limbile Uniunii Europene, limbile popoarelor indigene și alte limbi minoritare în mai multe domenii, inclusiv învățământul secundar, publicitate, tipărire mass-media, distribuție și proiecție de filme, difuzare de televiziune și radio, editare de carte și distribuție, publicații științifice și software de calculator.85 Mai mult, în acele domenii în care persoanele aparținând minorităților locuiesc în număr substanțial, legea nu prevede în mod explicit utilizarea limbilor minoritare în comunicațiile cu autoritățile publice sau pentru denumirile geografice sau toponime în acele limbi. OHCHR este, de asemenea, preocupată de prevederea care limitează anumite drepturile minorităților naționale „aparținând statului agresor” pe durata legii marțiale și timp de șase luni de la revocarea acestuia, ceea ce poate constitui încălcări ale mai multor drepturi ale ICCPR.

În perioada de raportare, instanțele ucrainene au pronunțat verdicte de vinovăție împotriva a 69 de bărbați din grupurile armate afiliate Rusiei, capturați ca prizonieri de guerra după 24 februarie 2022. Aceștia au fost acuzați de alte încălcări împotriva integrității teritoriale, trădarea de stat, apartenența la o organizație teroristă, apartenența la formații armate ilegale și deținerea ilegală de arme de foc. Pedepsele cu închisoarea a variat între 11 și 15 ani. În interviurile cu OHCHR, zece prizonieri de război au raportat că instanțele nu au făcut-o a examinat acuzațiile penale aduse lor și au declarat că au pledat vinovați doar pentru a fi condamnat prompt și să fie inclus într-un schimb de prizonieri. OHCHR reamintește această sentință membri ai grupurilor armate afiliate Rusiei pentru comportament care constituie simpla participare la ostilitățile le încalcă privilegiul de combatant. Mai mult, OHCHR constată cu îngrijorare că în cazurile pt trădarea de stat, unde intenția este un element obligatoriu al infracțiunii, instanțele ucrainene nu au luat în considerare impactul recrutării forţate a numeroşi membri ai grupărilor armate afiliate ruşilor.

OHCHR constată cu îngrijorare că șeful SBU a declarat într-un interviu cu mass-media că agenția sa sa întâlnit cu președinții Curții Supreme și ai curților de apel, cu scopul de a se asigura că deținuții în legătură cu conflictele nu sunt eliberați din arestul preventiv până la finalizarea proceduri.

Din 24 februarie 2022, OHCHR a înregistrat din interviuri și surse deschise șapte incidente care implică execuții sumare a aproximativ 25 de prizonieri și persoane hors de combat, presupuse săvârșite de Forțele armate ucrainene. În legătură cu cinci dintre aceste incidente în care au fost implicate 22 de victime, Ucraina a declanşat cercetări premergătoare procesului. OHCHR notează că aceste investigații nu au avut încă ca rezultat acuzații fiind aduse împotriva oricăruia dintre presupușii făptuitori.

Potrivit Biroului Procurorului General al Ucrainei, la 31 ianuarie 2023, 4.291 de proceduri penală fusesera deschise în temeiul articolului 111-1 din Codul penal al Ucrainei pentru colaborând cu Federaţia Rusă. OHCHR este îngrijorat de faptul că în legea colaborării activitățile nu sunt conforme cu Dreptul Internațional Umanitar. În special, legea cuprinde persoanele care desfășoară activități neconstrânse pentru autoritățile ocupante, care pot include activități educaționale și medicale, printre alții care oferă servicii cheie. Această prevedere nu este conformă cu principiile care stă la baza legii ocupației în temeiul DIU respectarea căruia presupune un anumit nivel de cooperarea dintre ocupație și autoritățile locale. În plus, articolele 50 și 56 din Convenția Geneva IV impune în mod explicit cooperarea autorităților naționale și locale cu puterea de ocupație pentru a asigura funcționarea unităților medicale și a unităților de învățământ și îngrijire pt copii.

În perioada de raportare, OHCHR a intervievat opt persoane (trei bărbați și cinci femei) urmăriți penal pentru presupusa infracțiune de activitate de colaborare, inclusiv cinci persoane care au fost însărcinat cu activitate de colaborare pentru continuarea activității într-o administrație publică locală sau sub autorităţile de ocupaţie în timp ce satele şi oraşele lor erau ocupate.103 Într-un caz, o femeie în vârstă care s-a oferit voluntar, fără afiliere, să distribuie alimente, a fost acuzată activitate de colaborare și riscă acum 15 ani de închisoare. Mai mult, mai mulți indivizi au bănuit de colaborare cu Federația Rusă s-au plâns de arestări arbitrare, incomunicare detenție în locuri neoficiale, tortură sau rele tratamente în timpul interogatoriilor pentru extragerea de mărturisiri, refuzul accesului la asistență juridică sau alte încălcări ale dreptului la un proces echitabil.