Sfârșitul iluziilor oferite de propagandă

0
12

Am vorbit destul de mult despre propaganda și limitele ei, în ultimii ani. Am analizat inclusiv propaganda NATO/ucraineană referitoare la război și am spus așa: “Mai devreme sau mai târziu, propaganda nu mai poate lucra pentru cel care o folosește, ci împotriva lui” (6 decembrie 2022).

Sau: “când autoritățile încep să-și bazeze procesul decizional pe informațiile furnizate de propria propagandă, ignorând realitatea de pe teren, începe criza, pentru că se ajunge la decizii neinformate, ineficiente sau chiar dăunătoare pentru cetățeni și pentru societate în ansamblu. Prăbușirea începe atunci când manipularea și dezinformarea devin norma, iar vocea realității este înăbușită” (13 iunie 2023).

Țineți minte aceste idei pentru că încep să fie confirmate. Zilele trecute, un comandant AZOV, Dmytro Kukharchuk, a acordat un interviu postului TV Canal5 din Ucraina. Declarațiile sale au fost preluate de site-ul Strana.ua iar persoana în cauză spune așa:

“Strategic, Ucraina pierde războiul din cauza percepției publice inadecvate asupra situației.” Și explică faptul că la începutul războiului, toți ucrainenii erau pregătiți să apere țara, erau mulți voluntari. Dar după retragerea trupelor ruse de la Kiev, situația s-a schimbat:

“Imediat după aceasta, am observat că în mass-media au apărut teze că luptăm împotriva celor fără adăpost, că armata rusă nu știe să lupte, că, în principiu, victoria va fi peste o săptămână sau două, cel mult o lună. Că mai întâi primăvara, apoi vara, apoi toamna, apoi iarna, fără a preciza în ce iarnă, vom intra în Crimeea. Că victoria este, în principiu, ușoară. Astfel, oamenii au început să se simtă confortabil. Am avut o cădere în viziunea realității. Dar în Rusia nu s-a întâmplat. Au început să înțeleagă că războiul nu a fost, le va fi ușor. Au realizat că vor trebui să lupte mult timp”.

„De aceea pierdem. Ei au aceste procese în desfășurare, iar disponibilitatea lor publică este mult mai mare decât cea a societății noastre. Și când vorbesc despre o bombă nucleară, un război al tuturor împotriva tuturor, din anumite motive, se pare că ei că sunt pregătiți pentru aceste procese”, a adăugat comandantul batalionului.

Multa lume a considerat “momentul Kiev” un eșec al rușilor iar propaganda ucraineană și NATO l-a rostogolit ca atare. De fapt, a fost momentul în care planurile s-au schimbat, pentru că rușii și-au dat seama că o Operațiune Militară Specială rapidă și fără prea multă vărsare de sânge nu mai are rost, ci trebuie să se pregătească pentru un război în toată regula.

În mod normal, lumea ar fi trebuit să-și dea seama că greul abia începe; însă propaganda a început să difuzeze ideea că rușii au fost învinși, sunt fără vlaga, prost dotați, și așa mai departe. Această propagandă „a funcționat” incredibil de bine, prea bine, dar problema este că a funcționat pe partea greșită, după cum spune un comentator care semnează Simplicius și pare foarte informat.

“În loc să-i convingă pe ruși, i-a convins pe ucraineni și pe publicul occidental că războiul a fost deja câștigat, că Rusia nu și-ar putea recupera niciodată din această «pierdere» brutală (care nu a fost nici măcar o pierdere, ci o manevră strategică și o concentrare de forțe). De atunci, nimeni din societatea ucraineană nu s-a mai gândit să ia războiul în serios, iar partea din spate a Ucrainei dispăruse, în timp ce spatele Rusiei s-a accelerat, de fapt, în ceea ce privește galvanizarea societății pentru a sprijini trupele și mașina militară de sus până jos.

Acum, cei mai conștienți analiști pro-ucraineni încearcă disperați să-și îndrepte adepții spre gândire rațională – dar este prea târziu. De fapt, această acțiune va fi studiată timp de generații ca exemplu al unui eșec masiv al propagandei – o campanie de propagandă care și-a distrus propria tabără prin intermediul atenuării inadecvate și gestionării subtile a percepțiilor. În schimb, au folosit o metodă de forță brută, inundând în toate direcțiile, fără să le pese pe cine afectează, de fapt, propaganda în mod negativ”.